- Project Runeberg -  Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Revy i bild och ord /
179

(1897) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Utställningens öppnande af A. H—m

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

inneboende skicklighet och motiven äro det nationella medlet därtill. Annars är den
uteslutande nationella stilen ett bevis på afskildhet, stillestånd och inskränkthet, hvilket
ej vill hindra dess användande vid lämpliga tillfallen, men utesluter dem såsom
genomgående.

Låtom oss noga följa våra nysilfverfabrikanter på deras väg att täfla med
guld- och silfverarbetena. Bræse visar en vacker borduppsats och ett par kandelabrar
af värde. Dufva ett väldigt dryckeshorn, en vacker kanna samt kandelabrar och
ljusstakar i förgyldt pläterarbete. Carlson en utmärkt vacker blomsterskål vittnande
om mycken skicklighet.

Bakom Andersonska montren se vi gömd en utställning, hvilken förtjenar att
med loford omnämnas. Den utgör början till en ny nationell industri och är värd att
taga vara på och att nyttja som mönster. Det är den Meyerska utställningen af
arbeten hufvudsakligen bestående i bearbetning af svenska stenar såsom föremål för
guldsmedskonst. Konungen har besökt hans utställning och herr Meyer har haft
statsstipendium för att i utlandet ytterligare förkofra sig i sin vackra konst, som består
uti att slipa och i guld eller silfver på stilfullt sätt infatta stenar (granit, marmor etc.)
bergkristall, skalbaggar o. d. Därjämte att använda våra bergarter för dekorativa
föremål såsom ljusstakar, dosor, skrin m. m. samt i förbindelse med förgylld brons.
Vi äro ej ensamma om den tron, att den Meyerska utställningen är till stort gagn för
vårt land såsom en väckelse till en ny industri, som blir nationell.

De, hvilka hafva de största och dyrbaraste arbetena och som slå mest an på
allmänheten, äro danskarne. Deras utställning är storartad. Främst af dem och
dominerande genom utställningens storlek och föremålens kostbarhet är V. Christensen,
Bland hans arbeten må här nämnas några, såsom: En sköld föreställande drag ur
Waldemar Sejrs historia och hvars pris är 40,000 kr. En jardiniere med 4 fält,
föreställande de fyra elementen och hvilken betingar ett pris af 10,000 kr. En stor
uppsats föreställande Agnatos bortförande, Galatheas triumftåg, målarekonst,
bildhuggarekonst, industri och handtverk och som kostar 20,000 kr. Ett par kandelabrar
tillhörande prinsen af Wales (8,000 kr.). Kaffe- och teserviser till pris af ända till

6.000 kr. Af brilliaiiter må nämnas en collier till 24,000 kr., och ett diadem till

10.000 kr. Dessutom alla slags moderna guldsaker och en stor samling af af firman
utförda medaljer, samt mycket som vi icke här kunna uppräkna.

En annan dansk firma har sin utställning vid sidan af den Christensenska och
skulle rent af försvinna invid och nedtyngas af denna, om den icke hade en del
be-aktansvärda föremål att utvisa. Det är Peter Hentz’s utställning. Dess mest
framstående föremål äro: Det Oldenburgska hornet, hvilket förvaras på Rosenborgs slott,
Guldhomen förvarade uti Oldnordiskt museum, en del arbeten i Empir- och
Rococo-stil, samt rikt och stilfullt arbetadt silfver.

Om danskarne stå före alla andra i storartade och dyrbara föremål, så stå
norrmännen däremot främst i afseende på stilfull nationell typ. Vi se där Theodor
Olsen utställa en uppsats med tre skålar med norska nissar på fotstycket och rundt om
de norska städernas vapen. Kronprinsessans juvelskrin i filigransarbete samt vackra
emaljarbeten. I. Frisenberg utställer likaså ett juvelskrin i filigransarbete, ett
äm-bar i d:o samt en mängd andra arbeten i filigrans och emalj. M. Hammar har en
stor ciselerad uppsats med färgerna modellerade af Skiebrok, motivet norskt bondlif.
Dessutom vackra transparenta saker samt en stor samling af antikviteter. Slutligen
må nämnas David Andersens utställning, hvilken förtjenar uppmärksamhet för sin
sträfvan att i den moderna guldsmedskonsten upptaga mönster från de nordiska
ländernas första storhetsperiod, hvarom borduppsatser, toilettföremål m. m. bära vittne,
noggrant återgifvande de vackra mönstren från järnåldern och den första kristna tiden.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 17:59:25 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/akisfsh/0184.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free