- Project Runeberg -  Utställningen i Stockholm 1897. Beskrifning i ord och bild öfver Allmänna konst- & industriutställningen /
556

(1897) [MARC] Author: Andreas Hasselgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Efter denna lilla inledning torde vi kunna anse oss vara
mogna att inträda i sånggudinnornas minnestämpel.

Teaterpaviljongens inre gör ett luftigt, gladt och på samma
gång elegant intryck. Dekoreringen är till öfvervägande del
hållen i hvitt och guld. Rundt om kupolen, som höjer sig
öfver salens midt, läser man namnen på en mängd svenska
teaterförfattare ända från reformationens tid till våra dagar
samt på märkligare musikaliska och dramatiska konstnärer.
Inunder dessa namn, som redan bilda konturerna till en svensk
teaterhistoria, löper en fris, i hvilken de från Operakafeet i det
nedrifna operahuset bekanta målningarna af scener ur på Gustaf
III:s teater gifna operor med nöje igenkännas. På sidorna om
kupolpartiet äro anordnade smärre kabinett, försedda med
rikligt ofvanljus. Interiören gör i sin helhet ett särdeles trefligt
intryck.

Själfva utställningen som sådan är uteslutande af historisk
art, ett slags minnesmuseum, i hvilket det närvarande intager
endast en obetydlig del. Lejonparten af de utställda
föremålen anknyter sig till den svenska skådebanans stolta och rika
minnen från Tredje Gustafs dagar intill senare tid.

Redan vid inträdet fängslas man af ett minne från
»Tju-sarkungens» dagar, nämligen den i salens bakgrund uppställda
rekonstruktionen i förminskad skala af gamla operans
scenöppning. På den lilla miniatyrscenen framställes slutscenen i
operan »Gustaf Vasa», sådan denna ursprungligen gafs.
Dekorationer och kostymer äro noga efterbildade de äkta, och de
agerande personerna framställas genom små dockor. Scenen
kan svängas rundt, så att en del af maskineriet blir synligt
för åskådaren. Ej utan rörelse stannar man framför denna
lilla vackra bild från »de fosterländska sånggudinnornas»
täm-pel, inom hvars rasade murar så många stora och lysande
minnen dvaldes.

Till vänster i salen finna vi en grupp, som äfven leder
tanken tillbaka till Gustaf III:s för den andliga odlingen i vårt
land så betydelsefulla tidehvarf. Gruppen framställer
»Tjusar-konungen» själf och hans gunstling Gustaf Mauritz Armfelt,
den senare, en af operans första direktörer, öfverlämnande till
konungen en handling rörande operan. Figurerna kunde vara

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 01:57:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/akishassel/0570.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free