- Project Runeberg -  Utställningen i Stockholm 1897. Beskrifning i ord och bild öfver Allmänna konst- & industriutställningen /
907

(1897) [MARC] Author: Andreas Hasselgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

af utsöktaste beskaffenhet och en verklig heder för firman. En
ej mindre representativ kollektion af ljustryck, fotolitografier,
autotypier och fototypier exponeras af Varner Silfversparres
nya grafiska aktiebolag, hvilken firma, i förbigående sagdt,
reproducerat så godt som alla i detta arbete förekommande
illustrationer och gjort det på ett sätt, som förtjänar odeladt
erkännande. Båda dessa anstalter uppträda utom täflan.

Justus Cederquists kemigrafiska atelier, Stockholm,
företrädes af en rikhaltig och vacker kollektion aftryck af
auto-och fototypier efter laveringar, fotografier och kopparstick.
Särskildt uppmärksammar man en betydligt stor reproduktion
i autotypi af Flormans stora kungaporträtt såsom i ovanlig
grad lyckad och utgörande ett vackert vittnesbörd om
anstaltens kapacitet.

På senare tiden ha åtskilliga nya reproduktionsanstalter
uppstått i hufvudstaden, hvilka i flere hänseenden framgångsrikt
täfla med de äldre. Den mest betydande af dessa torde vara
Grohmann & Eichelbergs zinkografiska konstanstalt, hvilken
här utställer en större samling klichéer i zink och koppar jämte
tillhörande afdrag. Klichéerna, förfärdigade enligt den nya
amerikanska emaljmetoden, utmärka sig för stor finhet och
finess. Ett särskildt intresse erbjuder denna utställning
därigenom att ej blott originalklichéerna utställas (i regeln utställes
för öfrigt endast aftryck) utan äfven prof på förfarandet vid
reproduktionen, hvarigenom åskådaren kan få en liten inblick i
saken. Vi finna sålunda i ifrågavarande firmas utställning huru
t. ex. en fototypiplåt får genomgå ej mindre än 7 olika
hufvudpro-cesser, innan den är färdig att sättas på fot och öfverlämnas
åt tryckaren.

Alexis Hasselquists grafiska konstanstalt representeras af
en ej stor, men talangfull utställning, hvars förnämsta
kännemärke är artistisk smak. Därefter komma vi till Silfversparre
& Sjdbérgs grafiska atelier, som utställer en hel del rätt goda
arbeten, men som begått det felet att medtaga åtskilliga aftryck
af klichéer, hvilka blifvit duktigt manglade, som det heter på
yrkesspråket. Det är gifvet att en kliché, som användts vid
tryckning af en upplaga af 10—15,000 ex., icke kan lämna så
fina och jämna aftryck som en ny kliché. Men firman har

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 01:57:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/akishassel/0921.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free