- Project Runeberg -  Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Officiel berättelse /
133

(1899-1900) [MARC] With: Ludvig Looström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första delen - Utställningens historia och anordning - VII. Pressbyrån och dess verksamhet, af Thore Blanche

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

»Kreuz-Zeitung», som hl. a. i en ledare behandlar Den skandinaviska
utställningen», tycker sig i Sveriges kulturela och ekonomiska utveckling spåra
det konsekventa och solida tyska inflytandet, men fortsätter därefter: »Sverige har
emellertid så mycken inre spännkraft, att del icke behöfver bekymra sig öfver
del utländska inflytandet; livad främlingarne tillfört landet i konst och vetande,
har snart utvecklat sig i en specifikt nationel rigtning. Med jättesteg har det
arbetsdugtiga folket sträfvat framåt. I stället för fattigdom och ekonomisk
lill-hakahlifvenhet har kommit etl allt allmännare välstånd.»

Ur den hela serie af korrespondenser i den tyska pressen, som blef en
följd af de tyska tidningsmännens inbjudning till Stockholm i början af Juni
månad, heinta vi endast några strödda uttalanden:

Redaktör Vollrath skrifver sålunda i »Volks-Zeitung»: »Vid
Stockholmsutställningen fins ingenting, som gör afbräck i dess höga, sedliga allvar, dess
uppfostrande inverkan. Utställningen tryckes icke af någon
’Vergnugungs-park’ med måttliga nöjen, och de utstälda föremålen kunna därför så myckel
mera ingående och omsorgsfullt studeras. Utställningen gör på hvarje tysk,
som betraktar densamma, ett öfverraskande intryck. Man blir förvånad öfver
att här finna bevis på en industri, som man icke skulle ha tilltrott de
nordiska länderna, öm vi frånse trä- och stenindustrien, jern- och
pelsvaruindustrien, hvilka alltid innehaft en framstående plats på verldsmarknaden, så
visar det sig på Stockholmsutställningen, att flere andra industrier stå i en
sådan blomstring, att Sverige på dessa områden lätt skall kunna befria sig
från den utländska produktionen. Porslin, glas, juvelerarearheten,
instrumentindustrien, urfabrikationen, färgerierna och väfnaderna i specifikt nordiska
artiklar tåla väl vid att visa sina dugliga, delvis briljanta alster och ingifva
oss en hög grad af aktning inför den framgångsrika, fredliga verksamhet, som
svenskar och norrmän lagt i dagen.»

Eugen Zabel skrifver i »National Zeitung»: Ju mera man hängifver

sig åt det glädtiga och lärorika skådespelet pä utställningen, desto mera gläder
man sig ät det rika innehåll, som den erbjuder, och åt den vackra ram, som
omsluter densamma.»

Doktor Landau skrifver i »Berliner Börsen-Courier», sedan han
konstaterat, alt alla utställningar utgöra en paraduppvisning af arbete och nöjen
»Aldrig ännu ha vi funnit dessa begge utställningselement sa lyckligt fördelade,
icke heller någonsin så naturligt blandade, och genomförda som här i
Stockholm. Nästan alla framställningar af konslindustriel och industriel 11 il äro
tilltalande och roande, nästan alla nöjen lärorika.»

Ulrich Frank skrifver i »Hamburgischer Correspondent»: Beslägtadt
med konsten är det allmänna lifvet pä utställningen och i Stockholm. Ty

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 22 20:21:44 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/akisoff/0143.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free