- Project Runeberg -  Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Officiel berättelse /
252

(1899-1900) [MARC] With: Ludvig Looström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första delen - Specialutställningar - XXI. Teater- och musikutställningen, af Harald Molander

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ludvig Josephson, outtröttlig i sina sträfvanden för den svenska dramatiska
konstens väckelse och helgd, gaf första uppslaget därtill, och skådespelaren
Emil Hillberg torde ha varit den, som satte den första pressreklamen i scen, till
dess Kgl. operans chef, kammarherren A. Burén, i Januari 1896 sammankallade
ett möte, där under ordförandeskap af generalkommissarien, friherre Tamm,
frågan dryftades och befans Ulligt intressera ett stort antal teater- och
musikvänner i hufvudstaden. En komité tillsattes för utarbetande af detaljerad plan
till utställningen samt för nödiga medels anskaffande, och då dessa förarbeten
voro slutförda, beslöls å ett nytt möte, i början af Maj, utställningens
anordnande, samt uppdrogs ät samma komité, som forberedt förslaget, att nu äfven
genomföra detsamma.

Denna komité bestod af kammarherren A. Burén, ordförande,
kommissarien A. Thiel, arkitekten C. Möller, brukspatronen K. Michaelson,
dekorationsmålaren C. Grabow samt intendenten H. Molander, hvilken sistnämnde äfven
valdes lill teater- och musikutställningens verkställande föreståndare.

Till sekreterare antogs herr J. Svanberg och, sedermera, till
utställningens ordningsman herr O. Malmgren.

Ändamålet med utställningen, sådant detta i dess program angafs, var
att gifva en åskådlig bild af den svenska teaterns och musikens utveckling
från äldre tider till våra dagar, dels genom exposition af konstnärligt och
tekniskt märkliga föremål, som tjenat till medel för eller bära vittne om denna
utveckling, samt porträtt och minnen af personer, som befordrat densamma,
dels genom prestationer af svensk dramatisk konst och musik, representativa
för olika tidehvarf.

Omkostnaderna för utställningens anordnande och drift beräknades lill
omkring 35,000 kronor, hvaraf konst- och industriutställningen förskotterade

30,000 kronor mot en garanti af 20,000 kronor, tecknad af enskilda personer.
Till plats för utställningspaviljongen utsågs höjden ofvan Biologiska museet,
invid trädgårdshallen; ritningarna därtill uppgjordes af arkitekterna Möller
och Dahlberg, och dekorationsarbetet anförtroddes åt herr Grabow. Dessa
anordningar vidlogos redan i Maj 1896, och samtidigt började insamlingen
och grupperingen af utställningsföremål.

Detta arbete, i Sverige ej tillförene utfördt, var lika mödosamt som
omfattande. Vår nationela teaters och musiks historia ligger ännu till största
delen begrafven i gamla kontorsböcker och tidningspackor, och dess svårare
visade del sig därför alt i, så att säga, lefvande dokument uppdraga hennes
konturer. Och besväret underlättades ej genom den nidska tystlåtenhet, som
i allmänhet utmärker samlare. En vidlyftig korrespondens med landsorten
och ett sökande snart sagdl nr hus och i hus i Stockholm biet däraf följden;

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 01:57:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/akisoff/0264.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free