- Project Runeberg -  Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Officiel berättelse /
258

(1899-1900) [MARC] With: Ludvig Looström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första delen - Specialutställningar - XXI. Teater- och musikutställningen, af Harald Molander

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

utgjorde på samma gång i viss mån utställningens svaghet genom en för
öfverskådlig gruppering hardt när omöjlig mängd föremål af väsentligen
kuriositets- och affektionsvärde. Någon gallring hade nämligen, såsom ofvan
an-tvdts, vid denna samling ej ifrågakommit, ty finsmakarens grättna urval är vid
hvarje nytt, grundläggande insamlingsarbete dels svårt, emedan just massan
i och för sig har betydelse, dels skadligt, emedan kritik öfver anbud från ett
häll förgör utsigten till sådana från tio andra.

Porträttsamlingen betäckte väggarna i de båda östra kabinetten och en
del ytor äfvcn i de vestra. I nordöstra hörnet intogs hedersplatsen af H. M.
Konungens porträtt såsom Kgl. musikaliska akademiens præses, af samma
akademi utstäldt, och omgifvet af porträtt af prins Gustaf och prinsessan
Eugenie, A. F. Lindblad, Fr. Berwald, Ludv. Norman och Ivar Hallström.
Där fans äfven en rik samling porträtt af Jenny Lind, ordnade under en kopia
af hennes vackra marmorepitafium i Westminster Abbey, och i motsvarande
montre märktes den lilla kambriksklädning, hon bar vid sin debut på Kgl.
teatern år 1830, jemte affischerna från såväl denna föreställning som från
hennes afskeclssoaré tjugu år senare. Där sågs, på närgränsande vägg, under
Christine Nilssons stora porträtt af Cabanel, den liol, hon som barn trakterade
]iä marknaderna i Vexiö. Och vid sidan af manuskriptet till »Ur rosens doft»
låg den furstlige kompositörens betygsbok från gosseåren, då han åtnjöt
musikundervisning af Lindblad. Där funnos dessutom porträtt och bilder af de flesta
svenska operaartister sedan ett århundrade tillbaka; och såväl i detta kabinett
som i det sydöstra, där Gustaf III och hans samtida omgåfvos af porträtt af
dramatiska artister från Du Puy och Hjortsberg till Stjernström och Dahlqvist,
från familjerna Deland och Almlöf ända till våra samtida, varsnades utmärkta
arbeten af L. Pasch d. y., P. Krafft d. ä. och d. y., Olof Södermark, Troili,
Sandberg och andra. I montrerna lågo hedersgåfvor och minnen samlade:
silfverkransar och medaljer, dagböcker och karrikatyrer, Hjortsbergs snusdosa,
Konjamiers gula vest, Corniskis S:l Georgs-kors, Taglionis skor och Emilie
Högqvisls nästan allt för intima kassakladd — allt småsaker, som väcka
kritikerns tanklösa löje eller samlarens tjufaktiga aptit, men som komma
historikern all taga fram sin anteckningsbok. Ty för vår oskrifna teaterhistoria
är ännu hvarje tennknapp ell dokument.

Grupp 9. Teaterinteriörer.

Afbildningarna af den gustavianska operans scen och kungliga
regissörs-rum äro redan omnämnda. Hit hörde äfven ell antal kostymerade vaxbilder
i naturlig storlek, hvilka emellertid på grund af onaturlig sådan och diverse
andra brister måste kasseras. Särskildi bestälda för att exponeras, åsamkade
de utställningen en ej ringa pekuniär förlust.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 22 20:21:44 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/akisoff/0270.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free