- Project Runeberg -  Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Officiel berättelse /
261

(1899-1900) [MARC] With: Ludvig Looström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första delen - Specialutställningar - XXI. Teater- och musikutställningen, af Harald Molander

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

utsåld salong. Framgången var fullständig och manifesterades af hela
Stockholmspressen. En lika välbesökt matiné gafs följande söndag på Kongl. operan,
och i Upsala stiftades föreningen »Nya Lejonkulan», som kort därpå började
inöfningen äfven af »Vitulus».

Företaget syntes således för utställningen betryggad t. Men man misstog
sig. De under Juni, i den till teatersalong inredda trädgårdshallen, gifna
föreställningarna gåfvos för en synnerligen fåtalig publik och afskräckte från
upprepade försök. Anledningarna voro många och oförutsedda. Salens akustik
hade redan vid den omnämnda invigningskonserten visat sig dålig, det
ofantliga, solbelysta glastaket utstrålade en kväfvande hetta i det vackra
sommar-vädret, och prestationer af allehanda art i Gamla Stockholm drogo massorna
åt annat håll. Därtill kom teaterutställningens i sjelfva verket undangömda
läge, som ingen på förhand betänkt, men som under sommarens lopp visade
sig vara till största skada. Platsen var för afskild, den gamla, vackra
Bell-mansekens krona gömde paviljongens vimplar för profanum vulgus, och bagaren
Feiths kaffehus var en skymmande granne.

De teaterhistoriska föreställningarna inskränktes således till ett fåtal, och
de visserligen mera besökta konserter, som af Bellmanskören, Stockholms
Allmänna sångförening, Typografiska föreningens sångkör samt en och annan
enskild musiker gåfvos, inbragte ingen vinst och betäckte än mindre direkta
och indirekta förluster.

Någon särskild katalog öfver teater- och musikutställningen trycktes ej.
Koncept till en sådan fans visserligen vid utställningens öppnande till största
delen skrifvet och fortsattes under dess lopp, hvarför en publikation däraf varit
lika önskvärd, som efterfrågan därpå var liflig. Men för att få afsedd
teater-historisk betydelse borde katalogen ha försetts med så rikliga noter och
illustrationer, att dess omfång, helst i betraktande af de till flere tusental uppgående
numren, hade föranledt utgifter, livilka stredo mot utställningens ekonomi.

Denna blef nämligen med hvarje dag allt mera vacklande och kunde
genom inga medel bringas i jemnvigt. En separatutställning af franska
konstnärliga affischer och det under jubileumsveckorna i September ökade besöket
åstadkommo ingen nämnvärd förbättring. Omkostnaderna för utställningens
anordnande och drift visade sig därför, vid räkenskapernas afslutning,
öfver-stiga den ursprungliga kalkylen med omkring 15,000 kronor, och till
betäckande af totalförlusten nödgades respektive garanter utbetala ungefär dubbelt
detta belopp.

På tal härom yttrades emellertid i revisionsberättelsen af den 21 Maj 1898:

»Slutligen anse vi oss, vid angilVande af utställningens betydande
ekonomiska totalförlust, böra påpeka, att orsaken till denna främst hör sökas dels

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 22 20:21:44 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/akisoff/0273.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free