- Project Runeberg -  Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Officiel berättelse /
307

(1899-1900) [MARC] With: Ludvig Looström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första delen - Konstafdelningen - Konstafdelningen, af C. A. Ossbahr

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

liga verksamhet, som egnade sig åt samarbete i en eller annan form med
handtverket eller industrien blefve i konstafdelningen representerad.
Visserligen komme ju industriafdelningen att erbjuda rikliga tillfällen till exponering
af vår nuvarande konstslöjd och konstindustri, men erfarenheten från utlandet
visade, att konstnärerna ej bruka uppträda vid dylika expositioner, och att,
där så skett, deras arbeten utsatts för att förbises i den stora mängden
föremål af helt annan innebörd. Då man emellertid kunde befara, alt med den
betydelse språkbruket inlagt i »konstslöjd och -industri» en så benämnd grupp
af konstutställningen skulle af utställare missuppfattas och kanske leda till
förvexling med motsvarande afdelningar i industriutställningen, sökte
komiterade bereda de ifrågavarande konstalstren plats genom att betona deras
karaktär af konstnärliga arbeten i dekorativt syfte eller för praktisk användning.
Svårigheten att för dem träffa den rätta benämningen, då man åtminstone i
programmet ej ville taga sin tillflykt till det från franskan lånade »objets d’art»,
bidrog kanske till, att denna grupp blef af konstnärerna minst beaktad.

Förslag lill program för konstafdelningen, uppgjordt i
öfverensstäm-melse med här berörda synpunkter, förelädes centralkomitén vid dess första
sammanträde och faststäldes på sätt ofvan (sid. 26) nämnts.

I sammanhang härmed meddelades åtskilliga allmänna bestämmelser
för utställningen, hvilka i vissa delar upptogo för konstafdelningen gällande
undantag, af hvilka här endast torde behöfva nämnas beslutet, all medaljer
och diplom ej komme att inom konstutställningen utdelas.

Utarbetandet af närmare bestämmelser för den svenska konstafdelningen
sysselsatte komiterade under den följande tiden. Den vigtigaste punkten häraf
rörde sättet för pröfning af lill utställningen anmälda konstverk. x\tt för
arkitekturafdelningen en särskild jury skulle tillsättas, därom voro komiterade
eniga. Däremot gjorde sig med afseende på de öfriga konstföremålen tvenne
olika principer gällande. A ena sidan fasthöll man vid en för hela den
svenska konstutställningen gemensam jury, medan man å den andra betonade
vigten af, att olika uppfattningar af konstverken finge tillfälle göra sig fullt
gällande, hvilket under nuvarande förhållanden ej syntes kunna förena sig
med tanken på en jury. Sedan flere år tillbaka voro nämligen de svenska
konstnärerna delade uti tvenne grupper, Svenska konstnärernas förening och
Konstnärsförbundet, hvilka livar för sig brukade årligen anordna utställningar
i hufvudstaden. Då Sverige officielt representerades pä Chieago-utställningen
1893, hade dessa båda korporationer väl gemensamt deltagit i
konstafdelningen, men med hvar sin antagningsjury, och samma anordning hade träffats
för den konstutställning i Göteborg som nu förbereddes lill 1896. Förfäktarne
af principen om tvenne juryer framliöllo, att utställningens resultat syntes

40

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 22 20:21:44 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/akisoff/0319.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free