- Project Runeberg -  Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Officiel berättelse /
312

(1899-1900) [MARC] With: Ludvig Looström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första delen - Konstafdelningen - Konstafdelningen, af C. A. Ossbahr

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Detta program hade emellertid föregåtts af åtskilliga, mer och mindre
utförliga meddelanden om konstutställningen. I särskilda skrifvelser hade de
generela bestämmelserna under September månad föregående år delgifvits
Kongl. akademien för de fria konsterna, Kongl. öfverintendents-embetet,
Svenska konstnärernas förening, Konstnärsförbundet, Teknologforeningens
fackaf-delning för husbyggnadskonst och Konstnärsklubben. Programmets
hufvud-punkter hade införts i centralkomiténs publikation, omfattande regler för
utställningens samtliga afdelningar, hvarjemte cirkulär i ämnet tillstälts alla de
svenska konstnärer, om hvilkas adresser kännedom kunde vinnas i de olika
konstnärskorporationernas matriklar, de senare årens utställningskataloger m. m.
Härmed åsyftades att i tid såväl hos hemmavarande som i utlandet bosatte
svenska konstnärer fästa uppmärksamheten vid ifrågavarande utställning och
på så sätt söka motverka en möjlig splittring af krafterna på de företag af
liknande art, hvilka helt visst skulle i mängd samtidigt anordnas.

Att de årliga båda konstutställningarna i Stockholm skulle för 1897
uppgå i den allmänna hade, såsom ofvan framhållits, komiterade sökt
åvägabringa genom jurybestämmelserna i programmet, och i öfverensstämmelse
härmed utföllo ock de begge utställande korporationernas beslut.
Konstnärsförbundet instälde desslikes sin exposition sommaren 1896, och framställning
i liknande syfte gjordes af komiterade till Svenska konstnärernas förening,
under påpekande af atl jubileumsutställningen i Berlin, där Sverige var officielt
representerad!, och en allmän konstutställning samma år i Göteborg lemnade
våra konstnärer rikliga tillfällen att exponera nyare arbeten. Föreningen delade
dock ej denna uppfattning, utan egde dess utställning som vanligt rum i
huf-vudstaden. Hvad beträffar utlandets konstexpositioner, hvilka i stort antal
förbereddes lill 1897, syntes egentligen den internationela i Munchen kunna
utöfva en ofördelaktig inverkan på Stoekholms-utställningen, och var det
därför med stor tillfredsställelse som komiterade erforo, att Sveriges officiela
deltagande deri pä Kongl. akademiens för de fria konsterna förslag blifvit af
Kongl. Maj t afböjdt. På vida närmare håll skulle emellertid uppstå en
synnerligen beaktansvärd konkurrent. Till komiterades kännedom kom nämligen
våren 1896, all en inlernationel konstutställning i Köpenhamn på initiativ al
den kände mæcenalen, bryggaren Carl Jacobsen, förbereddes lill 1897 i
samband med invigningen af ny byggnad för »Ny Carlsbergs Glyptotek». Det
led knappasi något tvifvel, all samtidiga utställningar al dylik omfattning i
Stockholm och Köpenhamn skulle försvaga dem begge och möjligen tvinga
en del af de mest representativa konstnärerna alt mellan dem träffa sitt val,
något som på bada sidor måste lika lilligt beklagas. Bristande kännedom om
Stoekholms-utställningen kunde ej gerna förutsättas hos vederbörande, enär

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 22 20:21:44 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/akisoff/0324.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free