- Project Runeberg -  Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Officiel berättelse /
314

(1899-1900) [MARC] With: Ludvig Looström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första delen - Konstafdelningen - Konstafdelningen, af C. A. Ossbahr

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

till en viss grad skulle gifvas åt den svenska afdelningen, visade sig dock ej
möjlig att genomföra, förnämligast genom bristande utrymme i konsthallen,
hvilken af lokala skäl ej kunde ökas utöfver de mått, som snart befunnos
erforderliga för tillgodoseende af utställningens närmaste syften. Härtill kom,
att den epok af svensk konstutveckling, som sammanföll med 18(50—70-talen,
syntes så väl tillgodosedd i Nationalmuseum, att utställningen svårligen kunde
tänkas erbjuda ett bättre tillfälle att studera densamma., De båda
ifrågavarande konstanstalterna borde sålunda kunna komplettera hvarandra, och
vid valet al’ de nu bortgångna konstnärer, hvilkas arbeten skulle förvärfvas
för utställningen, blef det därför afgörande, om de redan voro på ett fullödigt
sätt representerade i museet.

För flertalet af därvid ifrågakommande konstnärer erhöllos väl arbeten,
egnade att på ett tillfredsställande sätt belysa deras verksamhet, men där detta
ej lät sig göra, syntes det lämpligare att alldeles utesluta konstnären. 1
öfver-ensstämmelse härmed blefvo af de bortgångna följande representerade: H.
Birger (1887), C. Flodman (1888), P. Hasselberg (1894), C. G. Hellqvist (1890),

O. Nelson (1896), G. A. Nyström (1897), E. Persens (1890), H. Salmson (1894)
och C. Skånberg (1883).

Vid bestämmande af de arbeten utaf lefvande svenska konstnärer,
hvilka genom komiterades försorg tillfördes utställningen och sålunda
undan-logos från jurys pröfning, uppstäldes såsom regel att begära särskildt kända
och för sin mästare karaktäristiska verk. Sedan vederbörande konstnärs eget
medgifvande inhemtats, vände sig komiterade i detta syfte såväl till offentliga
myndigheter som enskilda personer, hvarjemte i några fall liknande
framställningar af konstnärerna sjelfva blefvo, jemlikt programmets bestämmelser, af
komiterade förordade. Komiterade rönte härvid det största tillmötesgående,
och konstverk stäldes lill deras disposition såväl af H. M. Konungen och
DD. KK. HH. Prinsarne Carl och Eugen som af enskilda konstsamlare och
följande offentliga institutioner: Kongl. akademien för de fria konsterna, Kongl.
Göta lifgarde, Statens konstsamlingar i Nationalmuseum, Stockholms
stads-fullmägtige, Kongl. utrikesdepartementet, Göteborgs museum, Göteborgs nation
i Upsala, Nationalgalleriet i Kristiania, Den Kongl ige Malerisamling i
Köpenhamn och Finlands ständers delegation.

De för deltagande i konstafdelningen gällande anmälningssedlarna blefvo
under December 1896 tillgängliga och utsända, hvarvid programmet, med hvars
många bestämmelser del var af vigt att konstnärerna gjorde sig förtrogna, ånyo
bifogades. Vid utgången af tiden för anmälningarnas inlemmande, den 1
Februari 1897, hade komiterade mottagit dylika från 322 personer. Af dessa
hade 174 underställ sina arbeten jury A, 88 jury B, 44 (arkitekter) jury C,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 22 20:21:44 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/akisoff/0326.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free