- Project Runeberg -  Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Officiel berättelse /
319

(1899-1900) [MARC] With: Ludvig Looström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första delen - Konstafdelningen - Konstafdelningen, af C. A. Ossbahr

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

rade nödsakade afstå från tanken att få äfven den utländska skulpturen hår
representerad, åtminstone beträffande större verk, hvilkas emballage- och
transportkostnader skulle blifva all t för betungande. För att i någon mån afhjelpa
detta missförhållande, hvarigenom ändamålet med den internationela
konst-afdelningen kunde synas i viss mån förfeladt, beslöto komiterade inbjuda några
konstnärer, hvilka företrädesvis egnat sig åt den mindre skulpturen,
medaljgravyren o. d., och utvaldes härtill fem fransmän. Med hänsyn till det
intresse för konstslöjden, hvilket komiterade hade anledning hoppas skulle göra
sig märkbart särskildt inom den svenska afdelningen, sökte de äfven få denna
konstart, sådan den presenterar sig i utlandets s. k. objets d’art, här företrädd,
och skulle för detta ändamål sju fransmän och tvenne engelsmän inbjudas.
Den internationela afdelningen beräknades sålunda komma att omfatta arbeten
af tillsammans 126 konstnärer, och, sedan centralkomitén anvisat för ändamålet
nödiga medel, utfärdades inbjudningsbref, hvilka genom Ivongl.
utrikesdepartementets försorg blefvo vederbörande konstnärer tillstälda under början af år 1896.

Komiterade visste dock mer än väl, att förhoppningar om ett godl
resultat svårligen kunde byggas enbart på dessa skrifvelser. De mera bemärkta
konstnärerna äro nämligen i våra dagar sä öfverlnpna med dylika
framställningar, att de ej gerna kunna tillmötesgå dem alla, och vid valet mellan de
täflande expositionerna får vanligen utsigten till afsättning af de utstälda
konstverken en afgörande betydelse. Ur denna synpunkt komme ju
Stockholmsutställningen att stå långt tillbaka för de stora konstcentra, och det deltagande,
hvarpå man räknade, måste därför grundas på ett rent konstnärligt intresse
för sjelfva saken. Detta hoppades komiterade ock kunna väcka genom att
gifva vederbörande konstnärer en verklig kännedom om utställningens betydelse
såsom en samlad exposé af den ej minst i utlandet erkända skandinaviska
konsten, sedd i jemhredd med en internationel elitafdelning. I detta syfte
företog II. K. H. Prins Eugen våren 1896 en resa till Tyskland, Belgien,
Frankrike och England, hvarjemte friherre Cederström och herr Björck, den
förre såsom kommissarie för svenska afdelningen vid jubileumsutställningen i
Berlin, den senare såsom juryman därstädes, tingo tillfälle att verka för
Stockholmsutställningen, och utsträckte herr Björck för sagda ändamål sin resa
äfven till andra orter i Tyskland samt Italien. Af de konstnärer, med hvilka
Hans Ivongl. Höghet och nämnda komitéledamöter sålunda trädde i personlig
förbindelse, tycktes inbjudningen omfattas med starka sympatier, och redan
nu afgåfvos pä flere händer löften om deltagande, hvarvid äfven bestämda
konstverk, hvilka ansågos särskildt representativa för sin mästare, stäldes i
utsigt. Detta oaktad! måste komiterade räkna med, att en del af de inbjudna
skulle uteblifva eller åtminstone ej få tillfälle insända mera betydande bidrag,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 22 20:21:44 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/akisoff/0331.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free