- Project Runeberg -  Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Officiel berättelse /
321

(1899-1900) [MARC] With: Ludvig Looström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första delen - Konstafdelningen - Konstafdelningen, af C. A. Ossbahr

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Les exposants, qui ne voudront pas permettre la reproduction de leurs æuvres
dans les editions illustrées des catalogues, sont priés d’en faire la déclaration explicite.

Sans le consentement écrit de Pexposant on n’accordera å personne la
fa-culté de copier ou de reproduire les æuvres d’art.

15. Aussitot P Exposition close, les æuvres d’art seront renvoyées aux
artistes; on prendra toutes les précautions pour eet envoi.

16. Toutes les Communications doivent étre adressées å 1’Exposition 1897,
Section des Beaux-Arts, Stockholm.

17. La qualité d’exposant engage les artistes å se conformer å toutes les
dispositions du Reglement.

Samtidigt härmed afgick äfven ett cirkulär, innehållande bland annat
hänvisning till utställningens speditörer i utlandet. Sådana hade antagits i
S:t Petersburg, Moskwa, Helsingfors, London, Paris, Bruxelles, Antwerpen, Haag,
Berlin, Dusseldorf, Karlsruhe, Dresden, Munchen, Wien, Budapest, Rom,
Venedig, Madrid och Barcelona. Det uppdrag, komiterade härvid lemnat,
inskränkte sig ej blott till sjelfva speditionen af utställningsföremålen, utan
omfattade äfven öfverlemnandet till behöriga konstnärer af aniuälningssedlar samt
dessas insändande till komitén. Denna åtgärd visade sig ock synnerligen
välbetänkt, enär härigenom möjlighet vans att i tid få en öfverblick af det
material, som kunde påräknas. En temligen trägen brefvexling pågick äfven i
detta syfte, hvarjemte utställningens intressen bland de franska och
amerikanska konstnärerna kraftigt främjades af komitéledamoten herr Zorn, som
denna vinter vistades i Paris och Förenta staterna.

Af de bidrag, som på detta sätt anmäldes, var ett ej obetydligt antal
beroende på, huruvida de beträffande konstverken kunde erhållas till låns ur
offentlig eller enskild samling, och i några fall tillkom det komiterade att
vidtaga härför nödiga åtgärder. Så erhöllos genom bemedling af Kongl. Maj-.ts
beskickning i Berlin åtskilliga konstverk, tillhöriga H. M. tyske Kejsaren,
Kongl. nationalgalleriet och privata personer; andra lemnades från Nya
pinakoteket i Munchen, Storhertigliga galleriet i Karlsruhe, Kunsthalle i
Hamburg etc. För den franska afdelningen lyckades Kongl. Maj:ts beskickning i
Paris tillförsäkra utställningen flere lån ur enskilda samlingar, medan däremot
framställningar i liknande syften hos offentliga myndigheter af principiela skäl
ej blefvo bifallna. Från privatgallerier förskref sig ock en mängd af de arbeten,
som kommo att representera den belgiska, engelska, italienska och schweiziska
konsten. Af alldeles särskild betydelse blefvo ock bidragen ur offentliga och
enskilda samlingar för den rysk-finska afdelningen. De i Ryssland bosatta
konstnärerna lära i allmänhet ej ha för vana att deltaga i de internationela
utställningarna, och deras bättre arbeten återfinnas, som bekant, jemförelsevis
sällan utanför deras eget lands gränser. De inbjudningar, som blifvit stälda
till dem, tycktes ej heller leda till något resultat, och först sedan medlem-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 22 20:21:44 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/akisoff/0333.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free