- Project Runeberg -  Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Officiel berättelse /
333

(1899-1900) [MARC] With: Ludvig Looström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Denna beräkning torde, ehuru automatisk räknare därvid ej
användes, kunna betraktas såsom temligen exakt. Talrikast voro naturligtvis
besöken å söndagar, då någon gång en synnerligen besvärlig och ur synpunkten
af konstverkens nödiga skydd oroande trängsel uppstod genom svårigheten att
i konsthallen anordna en effektiv cirkulation. Från de vid utställningar eljes
allt för ofta förekommande stölder samt skadegörelser, förorsakade af våda eller
illvilja, gick konstafdelningen dock fri. Endast ett s. k. prydnadsfat inom
svenska afdelningens 5:te grupp (objets d’art) gick vid uppsättningen sönder
och ersattes egaren, livarjemte en från enskild person lånad talla visade sig
vara vid något föregående tillfälle så illa lagad, att den genom utställningens
försorg behöfde restaureras. Däremot hade de »objets d’art», med hvilka
italienske konstnären markis Origo och fransmannen F. Thesmar deltogo i
den internationela afdelningen, anländt till utställningen i söndrigt skick,
beroende på, enligt livad som vid uppackningen konstaterades, vårdslös
emballering. Något ansvar härför kunde således ej drabba utställningen, och de
kraf, som i detta afseende framstälts af herr Thesmar, hafva äfven af fransk
domstol blifvit underkända.

Konsthallens utrymning tog sin början den 4 Oktober, hvarvid de
konstverk, som enligt programmet skulle genom utställares egen försorg
af-hemtas, först utlemnades. Samtidigt inpackades de norska och danska
konstföremålen, livarjemte ett antal målningar, hvilka vederbörande utställare
anmält skola afgå till en af »Kejserl. sällskapet för de sköna konsternas hägn»
i S:t Petersburg under Oktober anordnad skandinavisk konstexposition, lingo
i konsthallen emballeras och därifrån direkt afsändas till bestämmelseorten.
Härefter vidtogo nedpaekning och expedition af de öfriga utställningsföremålen,
och afslutades detta arbete först i midten af November. Det dröjde dock in
på år 1898, innan visshet erhölls, att alla konstverken kommit sina adressater
till handa. Den enda anmälan om under transporten liden skada, hvilken
ingick till komitén, framstäldes af fransmannen Falize, hvars ena här
exponerade silfverrelief, ehuru den förvarades i plomberad låda, tycktes före
framkomsten blifvit uppackad och utsatt för en vårdslös behandling. Någon
verklig skadegörelse hade dock ej skett, och uteblefvo de närmare uppgifter, som
komiterade infordrade om denna sak.

*



Komiterades verksamhet hade, såsom af här lemnade redogörelse torde
framgått, uteslutande varit rigtad på konstafdelningens anordnande. I de
frågor, som rörde utställningen i dess helhet, vidtogos alla nödiga åtgärder af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 17:59:36 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/akisoff/0345.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free