- Project Runeberg -  Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Officiel berättelse /
439

(1899-1900) [MARC] With: Ludvig Looström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första delen - Industriafdelningen med tillhörande grupper - XXXII. Fotografien på utställningen, af Albin Roosval

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FOTOGRAFIEN PA UTSTÄLLNINGEN

AF

ALBIN ROOSVAL.

Knappast sextio år hafva förflutit, sedan franska regeringen den 6
Augusti 1839 skänkte menskligheten Daguerres uppfinning att med ljusets t i 11
-hjelp afbilda och fixera bilderna af föremål. Den praktiska användning, som
tillämpandet af denna uppfinning erhållit inom en mängd olika områden, har
hållit jemna steg med den enorma utveckling, som fotografien sjelf eller de
olika metoderna för dess utöfvande och hjelpmedlen härför under denna
tid ernått.

Det li gger icke inom ramen för denna uppsats att följa utvecklingen
från de bekanta daguerreotyperna på försilfrade kopparplåtar, fotografierna på
glas eller på vaxduk (s. k. pannotypi), vid livilka samtliga förfaranden en
positiv men bakframvänd bild erhålles direkt på det ljuskänsliga
underlaget, och ända till det nu nästan uteslutande använda förfarandet, hvarvid
först en »negativ» bild framställes på torrplåten och sedermera en »positiv»
rättvänd bild »kopieras» på ett annat ljuskänsligt preparat på papper, glas
o. s. v. Till de numera använda vigtigaste metoderna få vi i det följande
tillfälle att återkomma.

De i början för bildens framställande använda optiska apparaterna
voro naturligen af primitivaste slag. Kamerans objektiv utgjordes af en
vanlig samlingslins, som för åstadkommande af konturskarpa bilder måste
al-bländas så starkt som möjligt, och det gjorde icke seancen hos
porträtt-fotografen odeladt angenäm, att man hade att uthärda en »sittning i fullt
solljus under flere minuter. De kemiska preparaten hade äfven i jemförelse
med nutidens endast en ringa grad af ljuskänslighet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 22 20:21:44 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/akisoff/0451.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free