- Project Runeberg -  Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Officiel berättelse /
440

(1899-1900) [MARC] With: Ludvig Looström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första delen - Industriafdelningen med tillhörande grupper - XXXII. Fotografien på utställningen, af Albin Roosval

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Det var den franska konstakademien och vetenskapsakademien, som
vid en gemensam sammankomst den minnesvärda dagen stodo fadder åt
fotografien. Konstnärerna hetsade den som ett nytt vetenskapligt hjelpmedel, men
man visste icke riktigt, hvart den hörde hän. Skulle fotografien räknas till
de sköna konsterna eller borde den inrangeras bland de vetenskapliga
disciplinerna? Ännu den dag i dag är synes denna fråga vara föremål för
diskussion, och det torde vara klokast att icke söka hänföra den till någondera.
Definitionen af begreppet kan affattas sålunda: fotografera är att med ljusets
tillhjelp framställa en bild på en kemiskt preparerad, ljuskänslig yta. Med
hvilka hjelpmedel och enligt hvilka hufvudmetoder skedde detta vid tiden för
utställningen i Stockholm 1897?

Det vanliga förfarandet är, som nämnts, att med tillhjelp af en optisk
apparat, kameran, på ett ljuskänsligt preparat, plåten, framställa en bild,
som blir negativ, d. v. s. hakframvänd; venster blir höger och tvärtom, samt
omvändt: originalets ljusa partier blifva mörka och tvärtom. Ett annat
ljuskänsligt preparat, anbragt t. ex. på papper, utsattes sedermera för ljus, som
får passera genom den negativa plåten, och på detta underlag erhålles sålunda
en ny bild, negativ i förhållande till plåten, men positiv i förhållande till det
ursprungliga originalet. Den positiva bilden återgifver troget originalets alla
nyanser af ljus och skugga från djupaste svart till hvitt, men utan färger.

Den moderna kameran utgöres af en fullkomligt ljustät låda, som på
ena sidan är försedd med ett objektiv, bestående af en eller flere glaslinser.
Objektiven tillverkas för olika ändamål af flere olika typer, beroende på, om
de äro afsedda att användas för fotografering af porträtt, landskap,
teckningar, kartor o. d., föremål på mycket långa distanser o. s. v., och hafva
ernått en hög grad af fulländning. Genom kombination af olika linstyper och
mer eller mindre starkt ljusbrytande glassorter hafva de vid den enkla linsen
besvärande optiska felen praktiskt tillfredsställande kunnat upphäfvas. I vårt
land finnas inga fabriker för tillverkning af objektiv; de mest berömda
utländska instrumenten tillverkas af Zeiss i Jena, Voigtländer i Braunschweig, Goerz i Berlin, Steinheil i München och Paris m. f1.

I afseende på kameror äro vi däremot numera icke beroende af
utlandet, i det all denna industri på senare åren raskt utvecklat sig i Sverige. På
utställningen hade man tillfälle all konstatera den verkligen höga ståndpunkt,
som framställandet af de för fotograferingen erforderliga apparaterna intager
i vårt land.

Dessa utställningsartiklar voro, liksom hela den svenska fotografiska
afdelningen, omfattande klass 7 n:r 221—283 i katalogen, utstälda i en
särskildl för ändamålet uppförd paviljong, som visserligen i afseende på läge

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 01:57:34 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/akisoff/0452.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free