- Project Runeberg -  Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Officiel berättelse /
445

(1899-1900) [MARC] With: Ludvig Looström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första delen - Industriafdelningen med tillhörande grupper - XXXII. Fotografien på utställningen, af Albin Roosval

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

dessa procedurer måste ske vid mörkrödi ljus och i damfria lokaler. Hela
fabrikationen kräfver den pinsammaste renlighet och omsorg.

Då den negativa bilden på plåten blifvit framkallad och fixerad samt
sedermera erhållit den vanligen nödvändiga retusehen, är den nästa proceduren
framställandet af kopian, äfven kallad aftryck. Dessa kopior, som nu skola
helt och hållet öfverensstämma med originalets karaktär, benämner man
positiva bilder. Antalet af de positivförfaranden, som nu användas, är icke
ringa. De kunna indelas i direkt kopierande (s. k. utkopieringsförfarande),
vid hvilket bilden
kopieras tydligt synbar och
antager sin fulla kraft
under kopieringen, samt
fra m kall ningsför fara n
-de, sådana, där man
genom kopiering
erhåller en alls icke eller
endast svagt synlig bild,
hvilken därför måste
framkallas, liksom ett
negativ. Till första
gruppen höra albumin-,
klorsilfvergelatin-,
klor-silfverkollodion- samt
vissa platinapapper m.

11; till den senare bromsilfvergelatin-, klorsilfver- resp.
klorbromsilfvergelatin-papper och plåtar, platina- och pigmentpapper m. II.

Albuminpapperet har sedan tiere år förlorat den dominerande ställning,
detsamma intagit under decennier, och användes numera endast af några få
fotografer, som anse de därpå framstälda bilderna i afseende på mjukhet och
modellering öfverträffa de på gelatin- eller kollodionpapper kopierade. Det
sistnämnda papperet, äfven benämndt celloidinpapper, är det för närvarande
mest använda och föres i handeln med såväl matt som blank vta. En mängd
konkurrerande fabriker liafva under de senaste årtiondena etablerats i utlandet
för framställning af dylikt papper.

Den nuvarande smakriktningen föredrager bilder med matt yta och i
svarta eller varma, bruna färgtoner. Visserligen är användningen af matta
papper alls icke något nytt, de äro snarare äldre än de glansiga, men ända

PL. 68 TORKRUM PÖR TORRPLATSFABRIKATION.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 22 20:21:44 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/akisoff/0457.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free