- Project Runeberg -  Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Officiel berättelse /
447

(1899-1900) [MARC] With: Ludvig Looström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första delen - Industriafdelningen med tillhörande grupper - XXXII. Fotografien på utställningen, af Albin Roosval

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

storade på bromsilfverpapper. Fotografen Fr. G. Flemming hade en stor
samling präktiga solskenseffektbilder och snölandskap. Major Cl. Adelsköld och
bokförläggaren Hasse W. Tullberg exponerade sina landskapsstudier, såsom
transparenta fönsterbilder af vacker effekt. Fru Anna Jacobson hade i en
präktig montre, inifrån upplyst, likaledes utstält diapositiva bilder, bestående af
med artistisk blick tagna vyer från Stockholm och Visby. Fotografen Axel
Rydin stod hors de concours med sina goda stereoskopbilder och med
interiörer tagna vid magnesiumbelysning med tillämpande af det s. k.
rampsystemet, hvarigenom ljuset kan jemnare fördelas än vid användande af de
vanliga blixtpatronerna. I magnesiumljuset hafva vi nämligen funnit en i
flere fall förträfflig ersättning för dagsljuset, och särskildt gör dess egenskap
att i pulverform förbrinna nästan explosivt detsamma användbart jemväl vid
fotografering af rörliga föremål.

Fotograferna A. Blomberg och B. Orling utstälde bland annat interiörer
tagna vid dagsljusbelysning.

Arkitekten R. Enblom visade ett prof på fotografiens tillämpning vid
mätningar. Det gälde här en »fotografisk uppmätning af södra gafveln på
Vadstena slott», och tillvägagångssättet beskrifves i katalogen sålunda:

Om två eller flere fotografier tagas af ett föremål från olika håll med
apparater, som medgifva ett noggrant bestämmande af plåtens läge i förhållande till
objektivet (hufvudaxel och brännvidd), och man mäter afstånden mellan de olika
stationsplatserna samt vinklarna mellan deras förbindningslinier och apparatens
hufvudaxel i de olika fallen, så kan man af allt detta framkonstruera de fotograferade
föremålens verkliga dimensioner, oberoende således af, om dessa föremål äro
tillgängliga eller ej (t. ex. bergspartier, molngrupper m. m.).

Det område, där fotografien kanske för närvarande har den största
betydelsen som hjelpmedel, är väl inom det yrke, som utöfvas i de s. k.
reproduktionsanstalterna. »Det har fordrats mycket och långvarigt arbete»,
skrifver 1890 en på detta område erfaren man, hofintendenten A. Börtzell,
»för att göra de fotografiska reproduktionsmetoderna bofasta i vårt land. Den,
som har sig bekant, huruledes nu för tiden våra topografiska kartor
reproduceras medels fotogalvanisk gravyr i koppar, huruledes andra kartor, äfvensom
maskin- och en mängd andra slag af linearritningar, mångfaldigas medels
fotolitografi, huruledes den ojemförligt största delen af alla slags illustrationer,
afsedda att tryckas tillsammans med boktryck, numera utföras medels fototypi
och autotypi, den som vet detta men icke känner, huruledes dessa arbeten
förr ej kunde utföras af andra än gravörer i koppar, sten eller trä, han anar
ej betydelsen af den revolution, de fotografiska reproduktionsmetoderna
åstadkommit. Det svåra och dyrbara gravyrarbetet är nu i högst betydlig grad

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 01:57:34 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/akisoff/0459.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free