- Project Runeberg -  Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Officiel berättelse /
508

(1899-1900) [MARC] With: Ludvig Looström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Industriafdelningen med tillhörande grupper - Andra delen - XXXVII. Konstslöjden, af Ernst Jacobsson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

hunnit att här acklimatiseras. Allt är aktningsvärdt, smakfullt, korrekt; hvad
som saknas är sjelfständighet, friskhet i sammanställningar och fantasi i
form-gifningen. Yrkessnickarnes, vid sidan af de eleganta salongerna så blygsamma
utställningar erbjödo i det fallet större intresse, att det personliga arbetet där
kom till heders, och det är med vemod man varsnar, hurusom den tid ej är
allägsen, då snickeriet skall komma att undertryckas såsom sjelfständigt yrke
för att inordnas i det alltomfattande möbleringsmaskineriet. Tillverkning af
enklare möbler (pinnstolar o. d.) vid landsortsfabrikerna är en numera
blomstrande industri, som taktfast och säkert går sin egen väg ocli under de
senare åren vunnit allt större spridning. Genom en viss smidighet och
materialets bestämmande för formerna äro de i all sin enkelhet af modernare halt
än många dyrbarare och enligt motsatta principer tillverkade praktmöbler.

Till den svenska möbelindustriens historia under den senare delen af
vårt århundrade lemnade utställningen, särskildt från landsorten, ganska
rikhaltiga bidrag. Å allägsna orter har nämligen tidtals utvecklingen hämmats
och vissa former dröjt sig kvar, såsom 1850-talets blankpolerade möbler med
pålimmade matta ornament, skåp i den derpå följande groteska »altgermanisch»,
prof på de fornnordiska hugskotten m. m., hvilka gengångaretyper voro i hög
grad egnade att gilva relief ät hufvudstadens linsnickeri. Med afseende å
materialet hafva ek och valnöt fått lemna plats för mahognyfaneret, hvars
polerade ytor äro karaktäristiska för empirestilen. Den uppdrifna
yrkesskickligheten i gjutning och ciselering af beslag, ornament, listverk o. d. af brons
har i ej ringa mån bidragit till, att denna stil kunnat till större utsträckning
tillämpas vid möblering af det moderna hemmet.

Uppsvinget inom det svenska möbelsnickeriet och i allmänhet i fråga
om de yrken, som anlitas vid rums utstyrsel, sammanhänger nära med den i
hög grad forcerade prakten i byggnadsindustrien samt enskilda personers
offervillighet vid hemmens inredning. Den moderna arkitekturens böjelse för det
pittoreska söker sig uttryck älven i interiörer, där vänliga erkerutsprång,
half-dunkla alkovfördjupningar, behändiga småvrår och likartade, på effektfulla
motsatser af ljus och skugga beräknade konstgrepp inbjuda dekoratören till
sällsamma möbelkombinationer och sinnrika grupperingar. Möbleringen
plan-lägges ofta samtidigt med byggnadens utförande och verkställes under tillsyn
af konstnärligt bildade, med de olika yrkena väl förtrogna arkitekter eller
mönsterritare. Till allt vidare kretsar sträcker sig numera detta behof af
stil-enhet och gedigen prydlighel. (»erna följas därvid utländska förebilder eller
moderigtningar, och sålunda synes älven hos oss empirestilen vara
förher-skande, om ock tecken lyda pä, att den inom kort måste rymma fältet lör den
under namn af Chippendale-slilen kända engelska behandlingen af rokokomöbler.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 22 20:21:44 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/akisoff/0524.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free