- Project Runeberg -  Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Officiel berättelse /
509

(1899-1900) [MARC] With: Ludvig Looström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Industriafdelningen med tillhörande grupper - Andra delen - XXXVII. Konstslöjden, af Ernst Jacobsson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Tapetserareyrket har införlifvats med möbleringsetablissementen ocb
sålunda upphört såsom sjelfständig näring, en förändring, som visat sig
välgörande i såväl ekonomiskt som dekorativt hänseende. De tunga,
mörk-färgade, ljusfiendtliga gardinernas, liksom det ymniga, meningslösa snörmakeriets
tid är förbi. Tapetseraren för icke längre befälet vid inredningsarbetet; stoff
oeh draperingar, förr trotsigt utmanande den öfriga möbleringen, måste nu
undergifvet foga sig efter dess hufvudkaraktär. De konstrikt veckade eller
stoppade väggbeklädnaderna, mästerprofven för 1880-talets tapetserare, äro af
vår bacillmängda tid bannlysta, och i stället anbringas fasoneradt siden eller
annan väfnad slätt på väggen med inramning af trä eller annat
bordarrangement. Häftiga färgmotsättningar undvikas; med rokokons ocb empiretidens
möbelformer hafva älven läckert sammansmältande färger frammanats,
liksom öfverhufvud stämningen täflar i vekhet ocb koketteri med det förra
sekelslutets.

Den blygsamma enkelhet, hvarmed tak ocb väggar i liere af
möbel-afdelningens kabinett voro målade, kunde icke tagas till måttstock för de
därvid medverkande dekorationsmålarnes duglighet. Upplysningsvis har
meddelats, att vid tiden för denna afdelnings anordnande togos alla krafter i
anspråk för fullbordande af utställningsbyggnader ocb därmed sammanhängande
vigtiga uppdrag, hvarför konstnärlighet, palett, färgtuber o. d. måste för
tillfället skrinläggas. Imitation af gipsornament jemte andra alltför hvardagliga
dekorationsmotiv hade karaktären af kontraband, som i obevakade ögonblick
insmugglats i den konstindustriela omgifningen. Men å andra sidan utstäldes
arbeten, som vitnade om den stilkännedom ocb skicklighet, våra yrkesmålare
kunna under gynsamma omständigheter utveckla. Färgerna voro harmoniskt
sammanstämda och utförandet i det hela, så långt förhållandena medgifvit,
fullkomligt »juste». Med återupplifvandet af möbelformer från senare delen
af 1700-talet bar förgyllareyrket framträdt från sin till följd af arbetsmaterialets
natur visserligen lysande men i konstindustrielt hänseende bil tills
undanskjutna plats. I motsats till de grott underberedda ocb ofta uteslutande på
glanseffekter anlagda, väldiga trymåinfattningar, konsoler och spegelbord, de
förr oundgängliga möblerna i salongen, där fyllig prakt, förnäm ton ocb en
viss ceremoniel stiltrobet eltersträfvades, utmärker sig den moderna
förgyllningen genom större omvexling ocb delikat teknik, som låter b varje prolil ocb
den minsta detalj komma till sin rätt. Med olika färgade fernissor, oxidering
och gravyr eger den rikare uttrycksmedel för personlig smak ocb intager
därmed en rangställning inom konstslöjden. Rokokons eleganta snirklar, den
gustavianska stilens strängare linier ocb empirestilens antika reminiscenser kunna
hvar för sig karaktäristiskt prydas, vare sig atl föremålet är helt guldbelagdt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 22 20:21:44 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/akisoff/0525.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free