- Project Runeberg -  Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Officiel berättelse /
536

(1899-1900) [MARC] With: Ludvig Looström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ren i allmänhet betecknande olägenhet, måste inan gifva sitt erkännande åt
den rigtiga uppfattningen och det formsäkra genomförandet af hr Lagerbergs
utstälda möblemang. I en interiör af enklaste slag (pl. 108) med bjelkindeladt
tak och kalkfärgade, gråa väggar, hvilkas nedre del täcktes af en
fyllnings-panel, återfunno vi det välbekanta höga klockfodralet, ett stadigt skåp, soffa,
bord och stolar, allt hållet i gammaldags, trofast stil. Materialet var kvistren,
laserad furu, med här och hvar i röd eller grön färg markerade listverk;
panelens fyllningar dekorerade med lätt hållna mönster, hvartill tistel, solros och
lilja lemnat motiv. Takkrona, lampetter och slakar af smidt jern, äfvensom
de väfda beklädnaderna, bidrogo till det i alla afseenden stämningsfulla
rummet. Ritningarna voro utförda af mönsterritaren Ullman och målningen
verk-stäld under artisten C. Althins ledning. I ett angränsande kabinett var utstäld
en stilrigtig möbel i empire, med soffa, taburetter, hvilstol m. m. af s. k. paduck
(afrikanskt träslag).

r o

P. MALMEN. A två utstälda dörrar voro fyllningarna dekorerade i
s. k. reliefmålning (pl. 109), såsom namnet antyder en kombination af tvenne
konstarter. Genom påläggning af tjock färgmassa, särskildt vid dagersidan
(en inom konstmåleriet under vissa perioder gerna anlitad teknik), hade
framkallats belysningseffekter, som erinrade om skulptural behandling af ytan. De
här applicerade blommorna och bladen voro ledigt komponerade och
synnerligen delikata med afseende å såväl massans modellering som färgens
behandling. Detta för konstslöjden nya målningssätt bör kunna påräkna en vidsträckt
användning vid ornering af ej allenast enkla byggnadsdelar utan äfven af
föremål med rikare profilering och större, konstindustriel innebörd.

MYRSTEDT & STERN. 1 den präktigt inredda salongen och en
därvid anordnad alkovfördjupning utstäldes prof på de olika grenarna af firmans
affärsverksamhet och arbeten af dess egna verkstäder: möbelsnickeri,
draperi-uppsättningar, tillverkning af sängkläder m. m. I salongens (pl. 110) dekorering
var färgskalan rikare än i utställningens öfriga rumsinteriörer. Ljusgröna
väggfält med plisséer i rosa omslötos af pilastrar, friser och bekröningar af
mörkröd velvelin, ornerad med ljusa linier i applikationssömnad. Den
österländska mattans hufvudfärg var terracotta med hvita och ljusgröna mönster;
möbeln, hvartill idén heintats från en af Kongl. slottets originalfåtöljer i Ludvig
XVI:s stil, laserad i ljusgrön ton med guld, hvitt och rosa; klädseln guldgult
siden med stiliserade blommor i ljusgrönt och rosa. Piedestalerna hvita med
guld, spegeln med slipad glasomfattning (franskt arbete). Sängomhängen i
creme med gröna draperier. Teckningarna utförda inom etablissementet.
Plafonden med gipsornering, dekorerad i hvitt och guld, efter C. Grabows utkast.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 17:59:36 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/akisoff/0554.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free