- Project Runeberg -  Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Officiel berättelse /
592

(1899-1900) [MARC] With: Ludvig Looström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Industriafdelningen med tillhörande grupper - Andra delen - XXXVII. Konstslöjden, af Ernst Jacobsson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

täflingsstriden förfogade Eda glasbruk öfver både slipade och glänsande vapen;
pokaler och kannor efter utländska förebilder voro, med hänsyn till
fabrikationens hufvudsyfte, i hög grad aktningsvärda.

REIJMYRE BRUKS AKTIEBOLAG, Reijmyre. Utställningen lemnade
tillfälle till en fullständig öfversigt af etablissementets verksamhet, som
omfattar från de enklaste lnisbållsglas till verkliga praktpjeser. Glasmassans
klarhet och ljusbrytningsförmåga beundrades i en mångfald af frukt- och sal-

prydnadsglas m. m. Den kolossala bålen (pl. 179),
nu i Nationalmuseum, visade höjdpunkten af
brukets förmåga; fotens nedre del och den öfre
brädden voro ornerade med solfjäderformiga
slip-ningar; den kupiga ytan å fot och skål var
genom upphöjda ränder indelad till sexkantiga
ti-gurer, och mellan dem syntes olika slags
slip-ningar. Vid den å samma plansch återgifna
vin-karaffen framkallades genom ytans sönderdelning
i utåtsvängda figurer ovanliga glansdagrar, hvilkas
effekt säkerligen höjes af det därigenom skimrande
vinet. Med denna dekoreringsart voro liere af de
utstälda blomsterglasen (pl. 180 och 183)befryndade.
Vid den stora pokalen (pl. 181) framträdde de djupt
inskurna och fint ornerade listerna med en hög
grad af skärpa; å fot, bägare och lock korsade
och slingrade sig linierna i yster lek, slutligen
under slipstålet ordnade till stjernor, diamantsnitt,
snäckor och för hvardagsornamentiken okända
bilder, öm den enkla s. k.
Nordenskiöldspoka-lens (pl. 182) popularitet talade de räckor af
visitkort, hvarmed man velat försäkra sig om ett minne
utställning. Ett genomgående motiv, i hvars
behandling en öfverlägsen säkerhet och färdighet vunnits, var stjernmönstret,
hvilket omslöt och på det intimaste smög sig efter de runda, ovala och
fyrkantiga skålarna och faten.

STOCKHOLMS GLASMÅLERI, NEUMANN & VOGEL. Enär en för
större praktfönster fördelaktig plats saknades inom industrihallen, utstäldes
firmans arbeten i Nordiska museet, närmast öfver dess hufvudingång. De
utgjordes af tre fönster, hvaraf två afsedda för Helsingborgs nya rådhus, där

ladskålar, pokaler, kannor,

I* 1. 1 80. REIJMYRE BRIKS

AKTIE BOI. AG. BLOM GE AS.

af Reijmyre bruks vackra

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 22 20:21:44 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/akisoff/0620.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free