- Project Runeberg -  Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Officiel berättelse /
628

(1899-1900) [MARC] With: Ludvig Looström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Industriafdelningen med tillhörande grupper - Andra delen - XXXIX. Kakelugns-, fajans- och porslinstillverkningen, af Robert Almström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

andra ämnen. Undantagsvis påträffas dock leror, hvilka innehålla fin sand och
mineralgrus och redan i naturligt tillstånd utan vidare tillsats kunna arbetas.

Det vanliga simpla krukmakaregodset formas med tillhjelp af en schablon
för fri hand (drejas) på en roterande skifva (drejskifva), som i sin enklaste
form sättes i rörelse medels sparkning på en på dess axel befintlig större
träskifva (den s. k. sparkskifvan). Den sålunda uppformade pjesen får, om
den ej skall glaseras, torka samt hrännes därefter. Skall den glaseras, sker

detta antingen så, att torr
pulvriserad glasyr siktas
på den ännu fuktiga
pjesen, eller så, att denna
efter torkning begjutes
med i vatten
uppslammad glasyr. Före
glaseringen kunna
ornament anbringas genom
påmålning med hvita
eller färgade leror.
Gla-syren består af blyoxid
eller blandning af
blyoxid med sand, lera
m. in. Kärlen brännas
efter föregången
torkning i låga flamugnar.
De på detta sätt
fram-stälda kärlen kallas
» k r u k i n a k a rego ds».

Genom alt till godset använda slammad lera och till glasyr en
blandning af blyoxid, kiselsyra, lera och krita m. m., i hvilken procenten af blyoxid
är afpassad efter den värmegrad, som passar för leran, <1. v. s. den temperatur,
vid hvilken godset bränner sig, så atl det blir fast och föga poröst utan att
förlora sin form, erhåller man ett förbättradt fabrikat. Underkastas den för
fri hand uppdrejade pjesens yttre yla en afsvarfning, är ett ytterligare steg
taget, och låter man den pä detta säll uppdrejade och svarfvade varan undergå
bränning, innan den glaseras, sa är den ej längre krukmakaregods, utan har
öfvergått till fajans. Den brännes då ej längre utan skydd, utan insättes i
kapslar (kaseltlar) af eldfast material, hvilka sedermera uppstaplas pä hvarandra
i den ugn, i hvilken bränningen sker. Genom varans öfvergjutning före
bränningen med andra lerblandningar kan den bibringas ljusare eller mörkare färg.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 22 20:21:44 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/akisoff/0668.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free