- Project Runeberg -  Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Officiel berättelse /
637

(1899-1900) [MARC] With: Ludvig Looström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Industriafdelningen med tillhörande grupper - Andra delen - XXXIX. Kakelugns-, fajans- och porslinstillverkningen, af Robert Almström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

o

till beskaffenhet eller mängd nämnvärda. Åtskilliga förbättringar i
tillverk-ningssätten blefvo visserligen vidtagna, men de voro ej af genomgripande
natur, utan inskränkte sig till förändring af en och annan detaljhandling.
Sjelfva fabrikatet hade under tiden 1820 — 1850 föga förändrats. Man
tillverkade en vara af medelgod beskaffenhet, hvars färg i allmänhet stötte något i
gult. Undantagsvis tillverkades visserligen ett livitare fabrikat, men det däraf
framstälda godset brändes vid låg temperatur och var af ringa hållbarhet.
Former och mönster voro i regel hemtade från England, och dekoreringen
inskränkte sig till målning under glasyren af enkla, billiga mönster och till
tryckning i blå, grön, svart, mera sällan brun och röd färg. Tryckningen
var i regel väl utförd, och mycken omsorg och skickligt arbete nedlagdt på
graveringen af tryckplåtarna. Något senare under denna period infördes
målning med guldlyster och med emaljfärger på glasyren, men den bedrefs endast
i liten skala.

Under denna lid hade emellertid fajans- och porslinstillverkningen i
England gjort stora framsteg, nya arbetsmetoder hade införts, nya
dekorations-sätt utarbetats, sjelfva godset bringats till större hvithet, hållbarhet och hårdhet,
samt glasyren, genom införande af borsyra i dess sammansättning, förbättrats
till färg, glans och styrka. Det började också under 1850-talets första år visa
sig allt mera nödvändigt att vid de svenska fabrikerna vidtaga genomgripande
förändringar i tillverkningssätten.

Innan vi redogöra för den omgestaltning, som den svenska
porslinsfabrikationen undergått under senare hälften af 1800-talet, skola vi nämna
några ord om, livad vi hafva oss bekant om gången och utvecklingen af den
enklare lerkärlstillverkningen samt af kakelugnsfabrikationen. Då likväl den
del af lerkärlstillverkningen, som företrädesvis bedrifves i södra Sverige,
huf-vudsakligast vid Höganäs och Skromberga, är föremål för behandling i en
annan del af detta arbete (sid. 598), kunna vi inskränka oss till den vanliga
krukmakerihandteringen samt den enklare fajanstillverkning, som bedrifves på
några platser i landet.

Som redan ofvan nämnts, är det anledning antaga, att den enklare
lerkärlstillverkningen här liksom i andra länder är af gammalt datum, att den
till och med är en af de äldsta slöjder, som här bedrifvits. Det är ock ganska
antagligt, att den i förhållande till landets folkmängd spelade en vida större
rol i äldre tider, ja, ända intill början af detta århundrade, än hvad den för
närvarande gör. Dess produkter voro då jemte träkärlen de vanliga
förbrukningsartiklarna i denna väg för den stora allmänheten. Efter band hafva de
blifvit undanträngda af det s. k. oäkta porslinet samt till en del älven under
de sista årtiondena af de i ganska stor mängd införda gröfre lerkärlen frän

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 01:57:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/akisoff/0677.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free