- Project Runeberg -  Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Officiel berättelse /
644

(1899-1900) [MARC] With: Ludvig Looström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Industriafdelningen med tillhörande grupper - Andra delen - XXXIX. Kakelugns-, fajans- och porslinstillverkningen, af Robert Almström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Bland de utstälda artiklarna af fältspatäkta porslin var en del dekorerad
under glasyren med syrefärger, ett i sitt slag nytt dekorationssätt, som
visserligen tidigare försökts på fajans, men ej vunnit
nämnvärd användning. Målningen öfver och under
glasyren sker eljes med fint malda porslinsfärger,
utrifna med oljor vid öfverglasyrmålning och med
vatten och något gummi arabicum, stundom äfven
med oljor vid underglasyrmålning. Vid
syremålningen användas däremot metallsaltlösningar af
olika koncentrationsgrader, hvilka liksom de
vanliga färgerna anbringas med pensel. Genom
användande af mer eller mindre koncentrerade
lösningar, genom blandningar af olika salter,
äfven-som genom pjesernas starkare eller svagare
upphettning under målningen erhållas starkare eller
svagare toner samt olika färgnyanser. Då endast
ett fåtal metalloxider äro beståndande vid den
temperatur (1,400° å 1,600°), vid hvilken det fältspatäkta porslinet brännes,
blir färgskalan ganska begränsad, men är dock så omfattande, att mycket
dekorativa målningar kunna åstadkommas. Bland de färgtoner, som
1’öre-fnnnos å de utstälda artiklarna, var särskildt en djup svart färg, som icke
förr varit åstadkommen. De med syrefärger dekorerade artiklarna utmärka
sig för jemnhet i färgtoner och för mjuka
öfver-gångar från en färg till en annan, hvilka icke kunna
åstadkommas med de fasta färgerna.

»Påte-sur-påte» kallar man en på färgad
botten med vanligen hvit massa för fri hand
anbragt dekoration. Den användes endast på äkta
porslin och utföres sålunda, att på den obrända,
antingen af färgad massa formade eller med färgad
massa öfverdragna pjesen motiven anbringas
der-igenom, att den hvita massan med pensel eller
mo-dellörverktyg i tunna lager efter hand anlägges i olika
tjocklek, så att dekorationen framstår i låg relief med
pjesens bottenfärg genomlysandedetunnarepartierna.

Nyheter för den svenska keramiken, liksom
ock delvis för keramiken i allmänhet, voro de i
»rouge flambé», kristalliserad glasyr» och
lystrerad glasyr» utförda föremålen.

PL. 229. MODEUERAD
FÄLTSPATÄKTA VAS. RÖRSTRAND.

pl. 228. modellerad
fältspatäkta vas. rörstrand.

MODERN.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 01:57:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/akisoff/0684.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free