- Project Runeberg -  Alexander L. Kielland og hans samtid /
172

(1922) [MARC] Author: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

eller blev ialfald medlem av en kvartet
som blev fortsat saalænge han var i
Stavanger, og da han kom til Molde, var noget
av det første han gjorde, at se sig om efter
brukelige kræfter til en kvartet deroppe.
I Stavanger bestod kvartetten av en fast
stok av privatister, suppleret med en av
byens fagmusikere som vekslet eftersom
de kom og reiste. Kielland var den
ivrigste av deltagerne, og da han forlot
Stavanger, ophørte kvartetten av sig selv.

Disse musikaftener var for Kielland
nogen av livets feststunder, de spillet for ham
en lignende rolle som hans jæderturer;
hvor pinagtig livet kunde være efter ham
med accepter og andet fanteskap,—naar
notestolene var kommet paa plads, og
violinerne blev stemt, og de første akkorder
klang fra pianoet,—da var alting glemt;
der sat han og blaaste—med svulmende
kinder og øinene stivt heftet paa
notebladet og arbeidet i sit ansigts sved for at
holde trit.—Hans notehefter var utstyret
med mange slags tegn—notabener og
utropstegn ved steder som ikke var liketil,—
og naar sidene stundom sortnet av
hurtige, vanskelige løp, kunde han ikke holde
sig fra drastiske folkelige utbrud i margen—

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 17:59:54 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/alkielland/0188.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free