- Project Runeberg -  Amaltheamännen och strafflagen /
15

(1914) [MARC] Author: Gustaf Henriksson Holmberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Amaltheamännen och strafflagen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

numera ogärna termer som straff och bestraffning.
I stället för straff använda de hälst ordet försvar;
och i stället för bestraffning talar man nu hälst om
“social reaktion“ mot brottet som en anti-social
handling. Individ och samhälle reser sig,
försvarar sig mot ogärningsmän, om de utsättas för
fara. Man vill icke bestraffa dem; man vill
endast skydda sig mot dem, men alls icke för det
att juridiken och de heliga rättsprinciperna
händelsevis råkar komma i fara.

*



En stor förändring i rättsuppfattningen om brott
och straff har inträtt sedan kriminalisterna börjat
sätta sig in i brottslingens såväl kroppsliga som
själsliga beskaffenhet. I stället för att som hrr
jurister i långliga tider gjort sysselsätta sig med
brottet som sådant under totalt förgätande av
brottslingen, som väl i första rummet borde
studeras, ha den nya skolans kriminalister på allvar
sökt tränga in i brottslingens sinnesbeskaffenhet
och i de förhållanden varunder han begår sina
handlingar.

Brottsligheten har till sitt ursprung en eller
flera orsaker som samvärka. Utan att man
förstår eller sätter sig in i dessa orsaker, skall man
häller aldrig rättvist kunna bedöma och förstå en
brottsling, lika litet som brottets natur och väsen.
Brottslingen betraktas numera för det mästa som
en abnorm individ, under det att den tidigare
halvt religiösa, halvt filosofiska åskådningen
betraktar honom som en normal, fullt tillräknelig
individ med egen fri vilja och därför sedligt
ansvarig för sina handlingar. Man såg förr i
brottlingen en syndare som måste tuktas. Nu
bedömes brottslingen, när han begår sin antisociala,
från det normala avvikande handling såsom stående

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:00:10 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/amalthea/0015.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free