- Project Runeberg -  Amaltheamännen och strafflagen /
26

(1914) [MARC] Author: Gustaf Henriksson Holmberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Amaltheamännen och strafflagen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

straffen och deras värkningar. Det är därför även
underklassen som framför allt bör arbeta på
deras avskaffande.

Amnesti är ett medel för dagen till rättelse av
förfelade lagar. Att ropa på amnesti, så att det
både hörs och syns, kan vara en bjudande plikt.
En sådan bjudande plikt föreligger här gent
emot de tre unga Amalthea-männen Rosberg,
Nilsson och Stern. De lida straff för en
folkklass som tillika är industrisamhällets grundval;
en folkklass, vars uppgift bör vara att ge
samhället sitt arbete, men vars uppgift inte borde
vara att arbeta för enskildas och enskilda
klassers personliga, mer eller mindre snikna intressen.
Till en hundratusenhövad folkvilja är det
ävenledes en konungs plikt att lyssna eller den som
innehar funktionen att benåda. Benådning här
är detsamma som att öva rättvisa, att
tillrättaställa en dom, som aldrig bort förekomma.
Ungdom skall inte behandlas som förhärdade
brottslingar.

Amnesti ges naturligtvis icke utan anledning.
Men är det icke anledning nog att en hel
folkklass framträder som målsman och gör
framställning om amnesti. Man har sökt framställa
amnestikravet medelst en masspetition som en
tiggarväg som arbetarklassen skulle ha beträtt. Men
denna uppfattning får nog skrivas på en
bristande kännedom om vad amnesti egentligen innebär.
Ingen har tänkt på att tigga om nåd för de unga
männen. Men då det är statsöverhuvudet eller
kungen som ensam beviljar amnesti, låt vara i
statsrådet, så måste man på något sätt träffa
honom och därför har masspetitionen som uttryck
för en folkvilja sin stora betydelse som
påtrycknings-, men också endast som påtryckningsmedel.
En eventuell riksdagsskrivelse med hemställan om

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:00:10 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/amalthea/0026.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free