- Project Runeberg -  Historiska upplysningar om Religiösa rörelserna i Finland i äldre och nyare tider / Del 1 /
62

(1857-1863) [MARC] Author: Matthias Akiander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Svärmeri - Carl Georg Gustaf Forss

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sti hel. instiktelseord, hvilka lärare och predikanter alla
utan åtskilnad vid den hel. altares sakraments
administration bruka öfver vinets och blodets, men icke öfver
vattnets consecration. De af inquisito alligerade ord Joh. 6:54
”hvilken som äter mitt kött och dricker mitt blod, han
haf-ver evinnerligt lif” bestyrka icke hans mening, att han skall
consecrera vatten, att njuta derigenom Christi lekamen och
blod; ty derstädes talar Frelsaren om ett andeligt ätande
och drickande, som sker genom tron, när vi Christi
for-tjenst oss tillegna. Sakramenterligen äta vi Christum, när
vi med det välsignade brödet hans heliga lekamen och med
det välsignade vinet hans heliga blod med munnen
annam-ma. Matth. 26. Marc. 14. Luc. 22. 1 Cor. 11. Men att vi uti
all vår mat skola åtnjuta Christi lekamen och blod och
der-fore kunna consecrera vatten, som inquisitus gjort, det är
en orimmelig och emot Guds ord stridande mening och en
oförsvarlig blasphemia; och detta naturliga Christi lekamens
och blods ätande i alla kreatur, det är kapernaitiskt
ätande, som vår Herre Christus sjelf förkastat hafver. Och
e-huruväl vår Frälsare Christus efter sin menskliga naturs
närvarelse himlen och jorden uppfyller, så är det dock ett falskt
föregifvande, att han med alla sina kreatur väsentligen
förenad är. Ty Gud Fader, Son och den Helige Ande, de äro
väsentligen förenade; derföre äro de tre personer ett. 1 Joh.
5: 7. Den gudomliga och menskliga naturen i Christo äro
icke väsentligen utan personligen förenade, så att hvar den
gudomliga naturen är, derstädes är ock den menskliga
naturen närvarande; följer också derutaf icke, att Christi
lekamen och blod i all jordisk mat och dryck skall
naturligen och andeligen ätas och drickas, och med verbis
institutionis consecreras, som äfven redan vederlagdt är.

Qéo Blef inquisito föreställdt, att han testamenterna och
sakramenterna med hvarandra confunderar. Att inquisitus
latiori significatione kallar Guds ord ett sakrament, det låta
vi cum theologis notris passera. Men accurate loquendo
secundum phraseologiam ecclesiasticam, som den rättläriga
kyrkan engång antagit och härtills brukat, kallas Herrans

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:10:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/amhistupp/1/0078.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free