- Project Runeberg -  Historiska upplysningar om Religiösa rörelserna i Finland i äldre och nyare tider / Del 3 /
307

(1857-1863) [MARC] Author: Matthias Akiander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

mellantillstånd mellan himmel och helvete. Alla menniskor
korama dit strax efter döden, för att förr eller senare der*
ifrån uppstiga till himmelen eller nedstiga till helvetet Här
på denna reningsort dömmas alla; somliga förblifva der
några år, men ingen qvarstannar längre än i 30 år.
Helvetet är under jorden och synes såsom djupa svalg och
af-grunder, mer eller mindre mörka och upplysta genom ett
sken, som liknar glansen af brinnande kol. Från dessa
afgrunder uppstiga svarta och stinkande dunster, och den
låga, som lyser de fördömda, svarar emot egenkärlekens,
hatets och afundens förtärande eld.

Menniskans olika tillstånd efter doden. Menniskans
första tillstånd efter döden liknar hennes tillstånd här i lif*
vet Egentligen dör icke menniskan, utan hon lemnar blott
sitt jordiska omhö\je och vaknar åter med samma
böjelser, som hon haft vid sin hädanfärd. Hennes andra
tillstånd slutar med det godas söndring från det onda. Det
tredje tillståndet är det, hvari de goda menniskorna
emot-taga den nödiga undervisningen, för att kunna inträda i
englames samhällen.

Om den heliga Treenigheten. Den gudomliga
Treenigheten består af Fader, Son och Helig Ande, som äro
väsentliga egenskaper hos en enda Gud, tre beståndsdelar,
hvilka utgöra ett, likasom hos menniskan själ, kropp och
ande utgöra blott en varelse. Treenigheten uppkom först
vid Guds mandoms annammelse. Att hos Gud antaga tre
personer, af hvilka hvar och en vore en Gud, vore, att i
sjelfva verket antaga tre Gudar.

Om Återlösaren. Den christna kyrkan tror vanligen,
att Gud af evighet födt en Son, som sedan kommit i
verl-den att förlossa menniskoslägtet; men denna villfarelse
förfaller af sig sjelt, då man betänker, att Gud är en, och
följaktligen ej kan hafva någon Son. Det är bevisadt
genom förnuftet och Bibeln, att Gud sjelf, Jehovah, blifvit
menniska och Återlösare. Denna gudomliga Frälsares själ
var af Gud och var Gud sjelf; men den af Maria födda

20

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:10:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/amhistupp/3/0309.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free