- Project Runeberg -  Historiska upplysningar om Religiösa rörelserna i Finland i äldre och nyare tider / Del 5 /
41

(1857-1863) [MARC] Author: Matthias Akiander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och annan individ, fick sjelf genom det dagliga umgänget
med sina anhängare smak för communio bon orum och
begrundade fortfarande de i Uppenbarelseboken och hos
profeterna omtalade tidens tecken, hvilka han försökte uttyda
dels efter allahanda naturfenomener och tecken på
himmelen,1 såsom starka norrsken, ljusa och eldröda bågar, täta
stjernfall, hvilka under den 7 sept. 1740 och den 11, 15
och 17 jan. 1741 voro särdeles märkeliga, dels efter
olikartade utbrott af sinnesrörelser hos de väckta, dels ock
efter sin egen svärmande fantasis tillfälliga ingifvelser.

Achrenius, som gillade separatisternes åsigter i
allmänhet, modifierade dem likväl i många delar efter sin
uppfattning af bibelns läror, och blef sålunda hufvudman
för ett eget läroparti, hvilket icke skilde sig från kyrkan
i läran, utan endast i kulten. Sedan han förmått den till
Esse tillförordnade presten att bortlemna skriftermålet för
honom och hans anhängare,* begick han äfven nattvarddh
i kyrkan. Han döpte ock sjelf ett barn sålunda, att han
ej uppläste annat än hvad som är föreskrifvet om nöddop.
Ty han förkastade icke sjelfva sakramenterna, Utan endast
de menniskostadgar, som vid deras förrättande tillkommit.
Skiljepunkten emellan Achrenii och de öfriga separerades
lära och åsigter bestod deri, att Achrenius påstod, det
pre-stens otro ej kan göra Guds trohet och nådelöften i
sakramenterna om intet, Rom. 3: 3, 4, utan att dessa hafva sin
falla kraft, oaktadt den som förrättar dem ej är
genomträngd af sakramenternas helgd.

De kännemärken, hvarigenom christendomsifvern, Guds
nådebesök i hjertat och nådegåfvornas mått hos Achrenius
och hans själsfränder i Esse yttrade sig, voro följande:

1:0 En synnerlig Herrans namns fruktan. Hvad de
förut hade hört och inhemtat om Gud, det sågo de nu i
ett synnerligt nådeljus, och lärde sig uti Herrens egen läro-

1 Det var icke blott religiösa rörelser, utan äfven krig och
örlog samt pest och hungersnöd, som Achrenius ansåg ovanliga
naturfenomener bebåda.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:11:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/amhistupp/5/0043.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free