- Project Runeberg -  Historiska upplysningar om Religiösa rörelserna i Finland i äldre och nyare tider / Del 6 /
25

(1857-1863) [MARC] Author: Matthias Akiander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och} om möjligt, sammanjemka deras skiljaktiga åsigter i
synnerhet, rörande bönens betydelse. Sålunda hölls en
sammankomst i Kuopio stad om sommaren 1824, der
hvar-dera hufvudmaunen gjorde sina andraganden och
vederläde motpartens, utan att leda till något önskadt resultat.
Lika ringa framgång hade några ytterligare försök till
förlikning parterna emellan; bvarfÖre ruotsalainismen och
ren-quistianismen bildat tvenne fientligt mot hvarandra stående
läger i landet.

Alltsedan år 1806 hade väckelser skett i Joutsa
kapell af Gustaf Adolfs socken. Till sagde kapell inflyttade
Margaretha Högman, dotter till Kuotsalainens första lärare
Jakob Högman, och blef år 1811 gift med landbonden i
Fastila by Anders Hosko. Bland väckta personer i Joutsa
var kyrkosexmannen Adam Tyyskä i Wahvaselkä by, hos
hvilken höllos sammankomster för andaktsöfningar.
Anders Hosko flyttade med sin hustru Greta Högman till
denne gudfruktiga man år 1821. Deremot blef Wahvaselkä
by samlingsorten för alla gudligt sinnade menniskor på
kringliggande trakter, och Greta Högman vann hos dem
genom sin christendomskunskap i evangelisk riktning ett
stort förtroende och verkade, såsom allvarlig christen
genom sin föresyn, mycket för gudaktighet och sedligt lif.
Om G. Högmans verksamhet äro vi i tillfälle att tala på
annat ställe och vilje bär blott nämna, att det religiösa
lif-vet af evangelisk art uppkom i Joutsa och deromkring
redan före Kenquists uppträdande, ehuru med samma
tendens som i den sistnämndes och flere andras anhang bland
annat i Satakunta, yttrande sig i flitig bönhållning på knän
och sjelfförsakelsen uti förkastandet af starka drycker och
bruket af tobak. Sedan Ruotsalainen vunnit ryktbarhet i
landet, sökte också Högmans anhängare år 1837 komma i
beröring med denna folklärare. Men hans uppträdande
bland dem, som röjde, att han ej spottade i glaset och
hans förkastelsedom öfver deras gudaktighetsöfningar
vållade, att de vände honom ryggen och undveko allt
närmande till honom.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:11:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/amhistupp/6/0029.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free