- Project Runeberg -  Historiska upplysningar om Religiösa rörelserna i Finland i äldre och nyare tider / Del 6 /
76

(1857-1863) [MARC] Author: Matthias Akiander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

taan. Saatana kyllä sallii lain jälkeen saarnata rikosten
ja ylitsekäymisten tähden, mutta Kristuksen evankeliumia
ei hän salli millään tavalla mainittavan rikosten alaisille
syntisille (se bil. n:o 41). — Teillä on jo kauvan ollut
tieto Kristuksen salatusta evankeliumista; miksi ette lahjaksi
anna sitä, minkä lahjaksi olette saaneet? Te pääsette
huo-keasti irti vaivaisista syntisistä, kuin pistätte lain
book-stavin heidän eteensä (se bil. n:o 43).

Öfverallt i ”Muistokirja”, der L. J. Niskanen talar om
Ruotsalainen8 undervisning, går densamma ut på, att
ned-rifva verkläran och att ntlägga den sanna tron, Christi
för-tjenst, trons rättfärdighet, det kristliga troslifvets väsende,
rikedomen af Guds nåd mot botfärdige syndare, den inre
bönen i anda och sanning. A. Möykkynens framställning
af Ruotsalainens lära uti striden med Lustig har redan
oivan blifvit anförd (se s. 13, 14). Och begge desse män
hade under en längre tids umgänge med Ruotsalainen ur
hans egen mun inhemtat,hvad de sålunda meddelat. Dock
måste medgifvas, att Ruotsalainen ej hyste det broderliga
förtroende till L. J. Niskanen, som mången velat tro. Och
ehuru han tyckte om A. Möykkynen, såsom god sångare,
klandrade han likväl Möykkynens åstundan, att för dess
sångaregåfva varda berömd och prisad och sade: ”ei
maksa se lehmä mitään, joka maitonsa maahan kaataa”.

Och hvad Ruotsalainens undervisningsmethod angår,
är derom att märkas, att den ej var theoretisk, utan
praktisk i thy, att han lämpade sitt föredrag efter olika
själars behof. Ledd af sin vidsträckta, andeliga erfarenhet
om olika själstillstånd, sökte han antiDgen med lagen
nedslå den, som utan sjelfpröfning och syndakännedom
förtröstade på evangelii nådelöften, och icke höll lagen för
en tuktomästare till Christum, eller tvertom att med
evangelii nåd upprätta dem, som hopplöst lågo under lagens
tuktan. Hvad under då, att en del betraktade honom
såsom en lagpredikant och en annan del deremot såsom en
antinom, liksom han sjelf ansåg Renquist vara för mycket

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:11:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/amhistupp/6/0080.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free