- Project Runeberg -  Historiska upplysningar om Religiösa rörelserna i Finland i äldre och nyare tider / Del 6 /
171

(1857-1863) [MARC] Author: Matthias Akiander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sten i Pieksämäki J. Fr. Homén meddelat ref., skall Poi»
konen såsom samfandsmedlem vara vänlig, nykter och or»
dentlig i sin lefnad, arbetsam och kunnig jordbrukare, i
hvilket afseende han föregått andra med godt exempel och
inverkat välgörande på sin omgifning. Och såsom parti»
gångare och predikant skall han icke visat sig
påtrugande, ej heller fördömmande sina medmenniskor och annor»
lunda tänkande, hvad som så ofta är fallet med mången
så kallad väckt. Men gerna skall han inlåtit sig i samtal
om religionen och i synnerhet om rättfärdiggörelsen genom
Christum, och dervid enkannerligen yrkat på syndakänslan,
ånger och bot samt sorg efter Guds sinne, och detta,
såsom de desta intygat, på biblisk grund. Gerna skall han
blifvit åhörd och mied förtroende och tillgifvenhet
omfattad, hvilket i hög grad yisade sig ännu hos de flesta,
som vid min förfrågan omtalade hans förhållande bär i
Pieksämäki, och som af Poikonens undervisning härledde
en välgörande inverkan på sig och sin omgifning i både
andeligt och lekamligt afseende. Egentligen skall
Poiko-nen icke hållit större sammankomster och nattliga
sam-qväm hos sig eller andra, med predikan, bön och sång,
såsom fallet är på många andra orter.

Utom hvad prosten Homén förmäler om Poikonens
lära, att han enkannerligen dref på ”syndakänslan, ångern
och boten samt sorgen efter Guds sinne”, vilje vi af det
material oss är tillgängligt anföra hans egna ord. "Den
grundliga bättrings vä gen” — säger han sjelf — rär så här
beskaffad: om Guds Ande får i jemn ordning obebindradt
ställa menniskan alla hennes brister för ögonen, så verkar
. den stundeliga sjelf kännedomen ej någon träldom. Och
ehuru många svåra och bedröfliga stunder yppas, vågar %
. menniskan ändock beklaga inför Herran hela sitt hjertas
inre tillstånd och stundeliga brister, och aflåter ej dermed
förrän den Högste nådigt skådar på henne” (se bil. n:o 3).
Poikonen fordrade sjelfpröfning och kännedom af egen o*
duglighet, för att komma till kunskapen af den förborgade
visdomen och nådeandens verkningar, förkastade en sådan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:11:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/amhistupp/6/0175.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free