- Project Runeberg -  Historiska upplysningar om Religiösa rörelserna i Finland i äldre och nyare tider / Del 6 /
401

(1857-1863) [MARC] Author: Matthias Akiander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

andra kyrkoförsamlingar, fast man ock ej skulle fordra
andra kännetecken och bevis än auctor fordrar till en
chri-stelig församling. Ty vill man ock följa den anledning,
som han sjelf gifvit i sina disputationer och tillse,
lutherska församlingen äger de , som kunna -

tuera och göra en christelig församling efter auctorns ,

eller om hon icke fast mera hafver de kännetecken på sig och
visat de prof,hvarmed hon utmärker Babel? Hvad nu det
förra angår, nemligen att den lutherska kyrkan är Christi
församling, så bjuder väl auctor till att bevisa det deraf,
att här skall finnas l:o en rätt lära eller predikas sanning
och Guds Ord pag. 26—33; 2:o att här skall finnas en
sann gudstjenst, som ej är blandad med afguderi, och 3:o
en sann gudaktighet samt fromma och gudfruktiga själar.1
Vill man nu blifva vid dessa stycken och taga dem under
noga skärskådande, så skall man finna, att intetdera af
dessa stycken kan tålas mycket mindre öfver allt finnas i
den lutherska kyrkan.

Vilje vi först betrakta sjelfva läran, så skole vi finna,
att sjelfva hufvudartikeln i den lutherska tron förvändt
både predikas och tros, nemligen artikeln om
rättfärdiggörel-sen. Ty låt vara, att de icke neka, det ju nya födelsen
går förut och helgelsen följer efter, så säga de dock, att
menniskan i rättfärdiggörelsen icke verkligen blir
rättfärdig och from, utan allenast hålles och förklaras af Gud för
rättfärdig (non fit justus — in significatione physica — ex
injusto, sed tantum habetur et putatur justus: ut non fiat
aliqua mutatio intrinseca, seu vera et realis justificatio, sed
tantum extrinseca seu non-imputatio h. e. remissio
pecca-torum et imputatio justitia Christi. Apol. Aug. confess).

1 Detta öfverensstämmer icke helt och hållet med hvad auctorn
på anfördt ställe påstår. Han söker nemligen bevisa dessa trenne
omständigheter: l:o att i den evangeliska kyrkan finnes en rätt lära; 2:o
att sakramenterna deri rätt förvaltas och 3:o att hennes medlemmar,
förenade genom tron med Christo, beflita sig om ohycklad
gudaktighet. Ref:s anm.

26

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:11:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/amhistupp/6/0405.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free