- Project Runeberg -  En amerikaresa 1920 /
134

(1920) [MARC] Author: Helmer Key - Tema: Americana
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 6. Chicago och dess utvecklingsmöjligheter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

134

lukt, som i flera timmar, sedan man lämnat platsen, hängde
kvar i kläderna. Över hela Packertown vilade denna lukt,
samrr ansatt av blod, kött och de levande djurens
utdunst-ningar i de nästan oöverskådliga boskapsfållorna. Man
kände den på långt avstånd, när man närmade sig
Packertown, men de, som bodde eller hade sitt arbete där,
på-stodo, att vanan snart befriade dem från obehaget.

Det som mest imponerade var dimensionerna. I
Packertown arbeta 100,000 människor, därav omkring 25,000
för Armour. Under år 1919 nedslaktades ensamt hos
Armour över tolv millioner djur.

Jag besökte också Armours administrationslokaler,
kontor och sociala inrättningar, klubbrum och frukostrum för
personalen, allt inrättat med de för Amerika utmärkande
bekvämligheterna och lyxen. Efter besöket blev det dock
nödvändigt att fara hem till hotellet, byta kläder och bada
för att i möjligaste mån bli befriad från den obehagliga
Packertown] ukten.

Efter alla dessa grovt materiella intryck kändes ett
starkt behov av någon andlig motvikt. Jag besökte
därför samma dag konstmuseet vid Michigan Avenue och
kunde därvid konstatera, att det led av samma fel som
The Metropolitan Museum i New York och de flesta
amerikanska museer jag sett, i det att där funnos vackra saker
men mycket ojämnt fördelade på olika skolor. Det
saknades också överskådlighet, detta närmast på den grund,
att man liksom i New York tillämpat principen att ordna
konstverken icke efter skolor och länder utan efter
donatorerna. På det sättet har varje större donator fått sitt
särskilda rum, där alla möjliga skolor utan inre
sammanhang firmas representerade.

Den franska konsten från mitten av förra århundradet
var i Chicago den utan jämförelse bäst företrädda. Där
funnos utom Renoir utmärkta Corot, Rousseau, Troyon
och Courbet samt ett par mycket vackra Gaston La Touche.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:00:27 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/amresa20/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free