- Project Runeberg -  En amerikaresa 1920 /
372

(1920) [MARC] Author: Helmer Key - Tema: Americana
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 19. Teater och film

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

372

starkt motsatsförhållande till teatern. Filmen har med
varje år skaffat sig allt bredare utrymme och lagt beslag
på publikens uppmärksamhet i allt större utsträckning.
Men ingen utveckling är så kraftig att den icke till sist
når sitt maximum, så att dess begränsning blir tydlig.
Det ser i själva verket ut som om filmen i närvarande stund
skulle ha nått utvecklingskurvans höjdpunkt, och som om
teatern i stället skulle ha vissa utsikter att ta ny. spurt.
Kanske får man i detta sakläge se en antydan om, att
teatern och filmen i somliga hänseenden, trots alla
principiella väsensmotsatser, behöva varandra och måhända
saknas inte heller uppslag till fruktbringande samarbete.
Men innan jag närmare ingår därpå, vill jag kasta en
återblick på den amerikanska teaterns historiska utveckling
och något sysselsätta mig med dess nuvarande ställning.

IJnder den senare hälften av förra århundradet funnos
ganska många inhemska amerikanska teaterförfattare, av
vilka flera uppnådde en hög grad av popularitet.
Men det mesta som producerades var dock icke verkliga
originalskådespel utan i stor utsträckning lokaliserade
bearbetningar av europeiska teaterpjäser. En stor del
bestod av äventyrsdramer, skådespel, rika på handling, där
åhörarens omdöme skulle dövas med sensationer. Hjälten
måste hela tiden förbli hjälte och boven bov. För en bov,
som ångrade sig eller över huvud taget besatt någon
mänsklig sympatisk egenskap, hade den stora publiken icke något
förtroende. Och hjältinnan skulle vara ren som snö, skulle
råka ut för eldsvådor, järnvägsolyckor, jordbävningar,
in-dianrov o. s. v., men varje gång räddas av hjälten, huru
otroligt det än kunde synas, och undkomma alla faror allt
jämt lika oberörd och oskuldsfull. Boven skulle straffas
och pjäsen sluta lyckligt med ett äktenskap. Denna genre
har allt jämt fortlevt och bildar en naturlig övergång till
filmskådespelet, som icke kräver någon egentlig dramatisk
motivering eller karaktärsanalys, utan endast handling i
en kontinuerlig serie av ögonblicksbilder.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:00:27 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/amresa20/0380.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free