- Project Runeberg -  En amerikaresa 1920 /
382

(1920) [MARC] Author: Helmer Key - Tema: Americana
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 19. Teater och film

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

382

såg voro av ett något liknande kynne. Det var mycket
handling och de rörde sig gärna i en ovanlig omgivning.
Richard Walter Tully’s »The Bird of the Paradise» försiggick
på Hawaiiöarna och »The Man who came back» hade den
egendomligheten, att nästan alla akterna voro förlagda till
olika världsdelar. Ett. annat, »The Storm» av Langdon Mac
Kellar, försiggick i urskogen, långt borta i någon av de
västra staterna på gränsen, mot indianerna, och i sista akten
förekom en skogsbrand.

Uppslagen till dessa teaterstycken äro i de flesta fall
dramatiska och mänskligt sett icke ointressanta. Det är i
det litterära utförandet som det brister. Dialogen är
naturlig, men den saknar skarp koncentrering och språklig
förfining. Det är karaktäristiskt att det i stor
utsträckning begagnas slanguttryck. Personer i lägre
samhällsställning karaktäriseras nästan alltid därigenom att de tala
ren slang.

Jag kommer nu till en sak, som utgör en verklig fara
för den uppblomstrande amerikanska dramatiken, nämligen
dess förhållande till filmen. Nästan alla betydande
amerikanska författare sälja rättigheterna till sina dramer och
även till sina romaner till filmbolagen, vilka om de finna
ett för sina syften användbart ämne betala ofantliga
honorar för förvärvet. Men därvid är ett oeftergivligt villkor
att stycket skall sluta lyckligt och att de rätta få varandra,
Det är, kan man säga, ett i ännu högre grad oeftergivligt
villkor, än det var i det gamla äventyrsdramat à la Jules
V erne. Även i de nyssnämnda amerikanska dramerna
kunde man spåra de mest, underliga verkningar av detta
förhållande. Både i The Bird of Paradise, The Man who
came back och The Storm voro slutakterna fullkomligt
fördärvade och i upplösningen uppoffrades den dramatiska
sannolikheten just med hänsyn till författarens syfte att
söka åstadkomma något som skulle vara effektfullt även
för filmen.

Kunde emellertid denna farliga tendens övervinnas, borde

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:00:27 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/amresa20/0390.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free