- Project Runeberg -  En amerikaresa 1920 /
384

(1920) [MARC] Author: Helmer Key - Tema: Americana
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 19. Teater och film

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

384

det icke vara otänkbart att amerikanerna, som i livet älska
handling, skulle kunna åstadkomma en ny, livskraftig
dramatik, betydelsefull just genom sin rikedom på handling
och’ starka livsmotsättningar. Den yttre handlingen är
den dramatiska konstens livsnerv, och det kan icke
förnekas, att man i Europa under senare årtionden kanske
allt för mycket bortsett från denna sanning för att i stället
förlägga den dramatiska utvecklingen allt för mycket till
själslivet. En reaktion däremot kunde därför vara både
intressant och hälsosam, och skulle Amerika här göra
en insats, genom att lyfta upp det handlingsrika
äventyrs-dramat till en litterär nivå, tala alla skäl för, att det skulle
kunna bli av stor betydelse för den dramatiska konstens
utveckling. Men om det verkligen skall kunna det, är en
fråga, som icke kan besvaras annat än med en hänvisning
till framtiden.

Men jag återkommer till filmen. Sådan situationen för
ögonblicket gestaltar sig, utgör den även i andra
hänseenden än de ovan antydda en verklig fara för Amerikas
dramatik. Det talades under min vistelse därstädes om,
att några av de stora filmbolagen ämnade slå sig
tillsammans för att inköpa de förnämsta teatrarna i New York
och sedan driva dem för egen räkning. Avsikten var
tydlig nog. Filmbolagen skulle därigenom bättre och
billigare kunna utnyttja sin skådespelarpersonal genom att
använda den både för filminspelning och på talscenen och
de skulle på samma gång kunna utöva en viss’ kontroll
över den dramatiska produktionen och påverka den för
sina syften.

Kanske skall man fråga sig, varför har filmen just nu
ett så stort intresse att söka så fullständigt lägga den
dramatiska konsten under sin domvärjo? Börjar konkurrensen
med teatern bli besvärlig eller är det något annat skäl?
Det riktiga svaret torde vara, att filmindustrien själv
verkligen befinner sig i en ganska kritisk belägenhet. Jag
samtalade i New York med en mycket framstående film-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:00:27 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/amresa20/0392.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free