- Project Runeberg -  En amerikaresa 1920 /
388

(1920) [MARC] Author: Helmer Key - Tema: Americana
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 19. Teater och film

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

388

fantasien spela och måla med färglinjer. Man måste till
sin disposition ha färgade strålkastare, medelst vilka man
kan blanda färgerna och fördela dem efter samma principer
som målaren använder, när han blandar färgerna på sin
palett. Ett sådant tillvägagående är också en möjlig
eventualitet, men har hittills icke utförts i praktiken. Det
svenska aktiebolaget Ars äger en metod som delvis
utexperimenterats på Kungl. Teatern i Stockholm, genom
vilken man kan på den vita duken framställa vilka
atmosfäriska filmkombinationer som helst. Alla tänkbara
himmelsnyanser och molnkonstellationer av olika slag kunna
framställas, färgade allt efter önskan i olika kombinationer
medelst ljus från elektriska strålkastare, vilkas strålknippen
blandas med varandra. Denna uppfinning har ännu endast
utexperimenterats för teaterscenen, men det finnes icke
teoretiskt något hinder för att på filmduken försöka
till-lämpa en liknande princip.

Vi äro här inne på ett problem, där teatern och filmen
hä samma intresse, nämligen att söka åstadkomma en
kolorerad landskapsbild, och jag skulle här vilja
framhålla, att det nog är ett misstag att städse fastslå teaterns
och filmens intressen såsom i alla avseenden motsatta.
Filmen kan i längden icke leva bara på sina mekaniska
egenskaper, utan den måste för att kunna öppna nva fält
för sin verksamhet ingå i vissa kombinationer med
verklig konst och icke endast ge avbildningar av konst.

Arad teatern beträffar, ligger problemet litet annorlunda,
men den är icke desto mindre även den numera
beroende av en fortsatt utveckling av filmtekniken.
Sammanhanget är ungefär följande: Filmen har varit en
farlig konkurrent för teatern i det avseendet, att den skapat
en ny illusionsteknik. Den publik, som vant sig vid att
gå och se på filmer, är icke längre nöjd med de
landskapsdekorationer som på teatern tillfredsställde våra fäder i
förra århundradet. Det stör dessa människors fantasi att
se dessa nedhängande soffithimlar och skarpa, flata kulis-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:00:27 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/amresa20/0396.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free