- Project Runeberg -  Anarkismen. Dess grundtext /
40

(1928) [MARC] Author: Gustaf Henriksson Holmberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Om anarkiskmen i allmänhet - Forntidens, medeltidens och den nyare tidens anarkistiska rörelser

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

massan av befolkningen underhåller och arbetar
för de ledande stånden. Utan en talrik tjänarklass
skulle Rabelais’ klosterbröder näppeligen kunna föra
ett sådant idealt liv, uppfunnes än aldrig så många
automatiska husliga hjälpmedel, om man icke får
tänka sig att samma fria, förnäma människor själva
uträtta de sysslor deras levnadssätt måste ge
upphov till, att de t. ex. bädda sin egen bädd, städa
sitt eget rum o. s. v.

Rabelais’ satir ställer allt på sin spets för att
kontrastverkan måtte bli så mycket effektivare. Det är
icke omöjligt att hans orden även ville vara en
reaktion mot Thomas Mores statskommunistiska
Utopia som såg dagen 1516. Å andra sidan
kunna Rabelais’ ordensmedlemmar betraktas som
föregångare till Nietzsches »övermänniskor» eller
»fria andar», Nietzsche föresvävade nämligen även
ett samfund av fria andar, för vilka även anarkin
är ett privilegium. Även de förbehålla sig en frihet
utan band, vilka alltså göra och handla såsom de
för gott finna, skulle de även stå i strid med den
frihet som skall gälla för alla.

Enligt Nettlau (Der Vorfriihling etc., s. 29)
ligger emellertid Rabelais’ betydelse för anarkismen
i hans förmåga att »i förföriska färger» framställa
friheten; — »ett verkligt fritt och icke ett av överhet
reglerat liv föreställde sig blott få, höllo få för
möjligt och önskvärt, och den som det oaktat gjorde
det bidrog mer eller mindre till frihetens
uppbyggande». Rabelais’ betydelse skulle sålunda ligga
inom ramen av hans egen tid som icke visste eller
förstod vad för ett härligt ting friheten är för den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:00:39 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/anarkismen/0041.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free