- Project Runeberg -  Anarkism och Modern Vetenskap /
17

(1914) [MARC] Author: Petr Kropotkin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Den intellektuella rörelsen i 18:de århundradet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

för varje bildad läsare, kunde matematikerna
senare uttrycka varje särskild tanke däri under
formen av matematiska ekvationer, d. v. s. sambandet
mellan mätbara kvantiteter: så exakt var
Laplace’s verk tänkt.

Nå väl, det som Laplace gjorde för den celesta
mekaniken, hade 1700-talats franska filosofer
försökt, inom de gränser som pålades av tidens
kunskaper, att göra för studiet av fenomenen om
livet såväl som om mänskligt förstånd och känsla
(psykologi). De förnekade de metafysiska
påståenden som man finner hos deras föregångare och
som man senare möter hos den tyske filosofen
Kant.

Man vet att Kant verkligen försökte att t. ex.
förklara människans moralkänsla med att säga att
den är ett “kategoriskt imperativ“, och att denna
ledningsmaxim är obligatorisk “om vi kunna fatta
den såsom en lag mottaglig för universell
tillämpning“. Men varje ord i denna bestämning
insätter någon dimmig och obegriplig sak (“imperativ“,
“kategorisk“, “lag“, “universell“!) i stället för de
materiella fakta, kända av oss alla, som det är
frågan om att förklara.

De franska encyklopedisterna kunde ej nöja sig
med liknande “förklaringar“ med “stora ord“.
Såsom deras engelska och skottska föregångare ville
de ej — för att förklara varifrån människans
begrepp om gott och ont kommer — insätta,
såsom Goethe säger, “ett ord där det
fattades idéer“. De studerade detta människans
begrepp och de funno — liksom Hutcheson redan
1725 och senare Adam Smith i sitt bästa verk
“Moralkänslornas ursprung“ — att människans
moraliska känsla har sitt ursprung i den känsla
av medlidande och av sympati vi känna inför
någon som lider. Den härflyter från den förmåga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:13:43 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/anarkismmv/0017.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free