- Project Runeberg -  Anarkism och Modern Vetenskap /
29

(1914) [MARC] Author: Petr Kropotkin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Comte’s positiva filosofi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ännu tydligare av Saint-Simon. Men det var i
första hälften av 1800-talet som Auguste Comte
påbörjade samma verk på ett strängt vetenskapligt
sätt, svarande mot naturvetenskapernas
senaste framsteg.

Man vet att i det som rör matematiken och de
exakta vetenskaperna i allmänhet, fullgjorde Comte
sitt åliggande på ett beundransvärt sätt. Det
erkännes allmänt att han haft fullkomligt rätt att
införa vetenskapen om livet (biologien) och om
de mänskliga samhällena (sociologien) i cykeln
av de positiva vetenskaperna. Och man vet också
vilket stort inflytande Comte’s positiva filosofi
utövat på flertalet av tänkare och lärda under
1800-talets senare hälft.

Men varför — frågar sig den store filosofens
beundrare — var Comte så svag från det han
påbörjade sin Politique positive, studiet av de
moderna institutionerna och i synnerhet av etiken —
vetenskapen om moralbegreppet?

Huru kunde en så vittomfattande och så positiv
ande som hans, komma ända till att bli grundare
av en religion och en kult, såsom Comte
gjorde vid sin levnads slut.

Många av hans lärljungar försöka att förlika
denna religion och denna kult och hävda mot
all tydlighet att han följt samma metod i sina
bägge verk — Philosophie positive och Politique
positive
. Men två så betydande positivitiska
filosofer som J. S. Mill och Littré äro överens att
ej erkänna Politique positive som en del av
Comte’s filosofi. De se däri ej annat än
produkten av en redan försvagad intelligens.

Och dock är den motsägelse som finnes mellan
Comte’s båda verk utomordentligt karaktäristisk;
den kastar ett klart ljus över vår tids viktigaste
frågor.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:00:39 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/anarkismmv/0029.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free