- Project Runeberg -  Anarkism och Modern Vetenskap /
30

(1914) [MARC] Author: Petr Kropotkin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Comte’s positiva filosofi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Då Comte hade slutat sin Cours de philosophie
positive
, måste han säkert märka att hans filosofi
icke hade gått in på huvudsaken: ursprunget till
moralkänslan hos människan och denna känslas
inflytande på människan och deras samhällsliv.
Han var tydligen skyldig att påvisa ursprunget
till denna känsla, förklara den genom inflytande
av samma orsaker, genom vilka han förklarat
livet i allmänhet: och han måste visa varför
människan känner behov av att lyda denna känsla
eller åtminstonne räkna med den.

Det är ytterst anmärkningsvärt att Comte var
på rätt väg, som senare följdes av Darwin, då
den store engelska naturalisten försökte att i sin
Människans ursprung förklara ursprunget till
moralkänslan. Comte har i verkligheten skrivit
beundransvärda stycken i sin positiva politik, som
visa att sällskapligheten och den inbördes hjälpen
hos djuren och detta faktums etiska vikt
ingalunda undgått hans uppmärksamhet.

Men att ur dessa fakta draga de nödvändiga
positivistiska slutsatserna, därtill var tidens
kunskap i biologi otillräcklig och honom själv brast
djärvhet. Han avskaffade Gud, — de positiva
religionernas gudomlighet som människorna måste
dyrka och bedja till för att förbli moraliska, —
och satte på hans plats Mänskligheten, med stor
bokstav. Inför denna nya idol påbjöd han oss
knäfalla och till den rikta våra böner, för att i
oss utveckla det moraliska elementet.

Men en gång som detta gjordes, så snart som
han erkände det nödvändigt för människan att
tillbedja något väsen, ställt utom och ovan
individen, för att kvarhålla det mänskliga djuret på
pliktens väg, — kom resten av sig själv. Ritualen
i Comte’s religion togs helt naturligt från de
gamla religionerna, komna från Orienten.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:00:39 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/anarkismmv/0030.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free