- Project Runeberg -  Anarkism och Modern Vetenskap /
114

(1914) [MARC] Author: Petr Kropotkin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XIV. Några slutsatser om Anarkismen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

oss främmande och obegripligt i samma grad det
skulle vara för varje naturalist som studerar
moraliteten. Det är därför som vi, innan vi ingå på
diskussion, uppställa denna fråga till våra
vedersakare: “Men säg oss då vad ni vilja ha sagt med
edra kategoriska imperativ? Kunna ni ej översätta
edra påståenden till ett begripligt språk —
såsom t. ex. Laplace gjorde, då han fann medel
att uttrycka den höga matematikens formler i ett
språk som hela världen begrep? Alla stora lärda
ha gjort så: varför kunna icke också ni göra det?“

Vad skall man i verkligheten säga då man
talar om “universell lag“ och “kategoristiskt
imperativ“? — Att alla människor äga denna idé:
“Gör ej andra, vad du ej vill att de skola göra
dig“. — Ha de denna — då är det bra. Vi få
sätta oss och studera (såsom redan Hutcheson
och Adam Smith gjort) varifrån människornas
begrepp kommit och huru de utvecklats.

Studera sedan till vilken punkt idén om rättvisa
inbegriper jämlikhet. En mycket viktig fråga,
emedan blott de som betrakta andra som en
jämlike kunna rätta sig efter regeln: “Gör ej
andra, vad du ej vill att de skola göra dig.“ En
ägare av trälar och en slavhandlare kunna tydligen
ej erkänna den “universella lagen“ eller “det
kategoriska imperativet“, i samband med slaven
eller negern, emedan de ej erkänna honom som sin
jämlike. Och om vår anmärkning är korrekt —
är det då ej absurt att vilja inprägla moral på
samma gång som olikhetsidéer?

Analysera slutligen, som Guyau gjort, “uppoffringen
av sig själv“. Och se att det är den som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:00:39 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/anarkismmv/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free