- Project Runeberg -  Aand og Natur : tre Samtaler /
24

(1893) [MARC] Author: George Berkeley Translator: Carl Nærup With: John Mourly Vold
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Første Samtale

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 24 —

Fil. Det er virkelig ikke min Sag at gjøre Rede for
Filosofernes mere eller mindre fornuftige Meninger. Men
blandt andre Grunde turde muligens en være den, at Behag
og Ubehag er nøiere knyttet til de første. Varme og Kulde,
Smag og Lugt føles mere umiddelbart behagelig eller
ubehagelig end Forestillinger som Udstrækning, Form,
Bevægelse. Og da det aabenbart er altfor meningsløst at tro,
at Behag og Ubehag kan have sit Sæde i en ikke-tænkende
Substans, kan man lettere vænnes fra Troen paa de
sekundære Egenskabers ydre Tilværelse. Du vil kunne
overbevise dig om, at der er noget i dette, hvis du husker den
Forskjel, du selv gjorde mellem en høi og lav Varmegrad,
idet du indrømmede den ene selvstændig Existens, men
fra-kjendte den anden denne. Der er ingen fornuftig Grund
for en saadan Skjelnen; thi visselig er et Sanseindtryk uden
Følelsesværdi en ligesaa virkelig Fornemmelse som et, der
bringer Glæde eller Smerte, og følgelig er der større
Rimelighed for, at disse findes i en ikke-tænkende Substans
(subject).

Hyl. Jeg kommer netop til at tænke paa, Filonous,
at jeg et eller andet Sted har hørt noget om en Skjelnen
mellem absolut og relativ Udstrækning *). Skjønt det nu
maa erkjendes, at stort og lidet blot udtrykker det Forhold,
som andre rumfyldende Væsener indtager til enkelte Dele
af vort Legeme og ikke i Virkeligheden er noget, der findes
i Legemerne selv, saa er det dog intet, der kan tvinge os
til at mene det samme om den absolute Udstrækning, der
er en Almindeliggjørelse af de specielle Bestemmelser stort
og lidet. Saaledes er det ogsaa med Bevægelse;
Bestemmelserne hurtig, langsom er helt og holdent formede efter
Forestillingernes Paahinandenfølgen i vor Hjerne. Men deraf,
at disse Bevægelsesbestemmelser ikke har nogen virkelig
Tilværelse udenfor Bevidstheden, følger ikke, at den af dem
uddragne absolute Bevægelse ikke skulde kunne være til.

Fil. Sig mig, hvad er det, der adskiller en Art
Bevægelse eller en Del af Rummet fra en anden? Er det
ikke noget sanseligt, som f. Eks en vis Hurtighed eller
Langsomhed, Størrelse eller Form, der er eiendommelig
for hver?

*) Sml. New Theory of Vision, seet. 122—126. Principles of
Human Know le dg e, seet. 123 og ff.; Siris, seet. 270 og ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Mar 30 22:22:57 2017 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/andnatur/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free