- Project Runeberg -  Aand og Natur : tre Samtaler /
27

(1893) [MARC] Author: George Berkeley Translator: Carl Nærup With: John Mourly Vold
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Første Samtale

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 27 —

sammen? Viser vore Sanser os nogensinde en Bevægelse
eller Form uden tilhørende synlige og følelige
Kjende-mærker ?

Hyl. Ikke et Ord mere om dette Punkt. Jeg kan
godt indrømme, forudsat at der ikke er en eller anden
Feilslutning i det hidtil anførte, at alle samtlige Egenskaber
i lige høi Grad maa frakjendes al Tilværelse udenfor
Bevidstheden (the mind) *). Men jeg er bange for, jeg har
været for eftergivende eller overset en eller anden Ting i
det foregaaende, kort sagt, at jeg ikke har givet mig Tid
nok til at tænke efter.

Fil. Naa, hvad det angaar Hylas, saa kan du give dig
al mulig god Tid til at tænke nøiere over Resultaterne af
vor Undersøgelse. Du har fuld Frihed at tage tilbage
enhver hastig Indrømmelse eller komme med hvilkesomhelst
nye Grunde til Støtte for din første Mening.

Hyl. Jeg ser allerede en saadan Tankeløshed fra min
Side, nemlig, at jeg ikke tilstrækkelig skjelnede mellem
Forestillingen og Forestillingens Gjenstand2). Thi skjønt den
første ikke kan existere udenfor Bevidstheden, kunde jo
derfor godt den sidste gjøre det.

Fil. Hvilken Gjenstand meher du? Gjenstanden for
Sanseiagttagelsen ?

Hyl. Netop.

Fil. Der opfattes rent umiddelbart?

Hyl. Javist.

Fil. Forklar mig Forskjellen mellem det, der
umiddelbart fornemmes og selve Fornemmelsen.

Hyl. Fornemmelsen er efter min Mening en
Bevidst-hedshandling, men paa samme Tid er det noget, som
fornemmes, og dette kalder jeg Fornemmelsens Gjenstand,
Objekt. Den Tulipan der er f. Ex. rød og gul, men den
Bevidsthedshandling, hvorved jeg opfatter disse Farver, er
blot i mig, og ikke i Tulipanen.

Fil. Hvilken Tulipan taler du om? Er det den, du ser?

Hyl. Naturligvis.

’) D. v. s., at de hverken er Sanseindtryk eller Tanker, at de ikke
kan staa i Forhold til nogen Bevidsthed — at de altsaa er
ufattelige. Sml. Principles of Human Knowledge, seet. 3.

8) Se Reid s Inquiry, Kap. 2, 8, 9; Essays on the Intelleotual Powers,
II, Kap. 16.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Mar 30 22:22:57 2017 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/andnatur/0037.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free