- Project Runeberg -  Aand og Natur : tre Samtaler /
37

(1893) [MARC] Author: George Berkeley Translator: Carl Nærup With: John Mourly Vold
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Første Samtale

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 37 —

ikke deraf, at den existerer udenfor Bevidstheden; thi det,
der umiddelbart opfattes, er en Forestilling, og kan nogen
Forestilling existere udenfor Bevidstheden?

Hyl. Det vilde være meningsløst at antage det; men
sig mig engang, Filonous, kan vi iagttage eller kjende noget
andet end vore Forestillinger?

Fil. Hvad den fornuftmæssige, logiske Udledning af
Aarsager fra Virkninger angaar, saa er det noget, der ikke
vedkommer vor Undersøgelse; og Sanserne kan bedst sige,
hvorvidt man kan opfatte noget, der ikke opfattes
umiddelbart. Jeg spørger bare, om de umiddelbart opfattede Ting
er noget andet end dine egne Følelser, Sanseindtryk eller
Forestillinger. Du har jo mere end en Gang i Løbet af
denne Samtale udtalt dig om dette Punkt; men med dette
sidste Spørgsmaal synes du at have opgivet dine tidligere
Meninger.

Hyl. Sandt at sige, Filonous, tror jeg, der er to Slags
Ting, de første er de, der sanses umiddelbart, de kaldes
ogsaa Fo?-es(illinger (ideas), de andre er de virkelige Ting
eller Gjendstande udenfor os, der opfattes ved Hjælp af
Forestillingerne, som er Tingenes Billeder. Jeg er altsaa
enig i, at Forestillingerne blot findes indenfor Bevidstheden,
men det gjælder ikke den sidstnævnte Art. Det var
kjede-ligt, jeg ikke før tænkte paa denne Forskjel,, saa havde du
sandsynligvis kunnet spare dig dine Udviklinger.

Fil. Iagttages disse ydre Gjenstande gjennem Sanserne
eller paa nogen anden Maade?

Hyl. De iagttages gjennem Sanserne.

Fil. Men er der da noget, som opfattes gjennem
Sanserne, uden at det opfattes umiddelbart?

Hyl. Ja, Filonous, det er der paa en Maade. Naar
jeg f. Ex. betragter et Billede eller en Statue af Julius
Cæsar, kan det paa en vis Maade siges, at jeg iagttager
ham (skjønt ikke umiddelbart gjennem mine Sanser).

Fil. Det synes da at være din Mening, at vore
Forestillinger, der er det eneste, vi opfatter umiddelbart, er
Billeder af ydre Ting, og at disse opfattes gjennem vore
Sanser kun forsaavidt de har Lighed med vore Forestillinger?

Hyl. Det er min Mening.

Fil. Og akkurat paa samme Maade som Julius Cæsar,
bliver en Forestilling i vor Hjerne, skjønt han selv er usynlig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Mar 30 22:22:57 2017 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/andnatur/0047.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free