- Project Runeberg -  Aand og Natur : tre Samtaler /
44

(1893) [MARC] Author: George Berkeley Translator: Carl Nærup With: John Mourly Vold
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anden Samtale

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 44 —

Hyl. Jeg negter det ikke.

Fil. Da altsaa den Hjerne, du taler om, er en sanselig •
Ting, kan den blot existere i en Bevidsthed1). Men nu vil
jeg gjerne vide, om du finder det »rimeligt at antage, at en
Forestilling eller Ting indenfor Bevidstheden foraarsager alle
andre Forestillinger. Og hvis saa er, sig mig da, hvordan
du forklarer denne Førsteforestillings eller selve Hjernens
Tilblivelse.

Hyl. Jeg forklarer ikke vore Forestillingers Tilblivelse
ved den Hjerne, der opfattes gjennem Sanserne — den er jo
nemlig selv blot en Forbindelse af sanselige Forestillinger —
men ved en anden, som jeg tænker mig.

Fil. Men forestilles ikke Tingene ligesaa sandt i Sjælen,
som de opfattes gjennem Sanserne?2)

Hyl. Jeg maa tilstaa, at det er saa.

Fil. Det bliver derfor det samme; og du har altsaa
hele denne Tid forklaret Forestillingerne som Resultat af
visse Bevægelser eller Indtryk paa Hjernen, det vil sige med
visse Forandringer af en Forestilling, ligegyldig om de er
sanselige eller tænkelige.

Hyl. Jeg begynder at fatte Mistro til min Antagelse.

Fil. Naar vi undtager de i og for sig existerende
Aander, er alt, vi ved eller begriber, vore egne Forestillinger.
Naar du derfor siger, at alle Forestillinger foraarsages af
Hjerneindtryk, tænker du dig da denne Hjerne eller ikke?
I første Tilfælde taler du om Forestillinger, der sætter Mærke
i en Forestilling og saaledes bliver Aarsag til den
samme Forestilling, hvilket er meningsløst. Tænker du dig
derimod ikke Hjernen, er det hele uforstaaeligt Snak, ingen
fornuftig Antagelse, der kan diskuteres.

Hyl. Jeg ser nu klart, at det bare var en Indbildning.
Der er intet i det hele.

Fil. Du behøver ikke at tage dig nær deraf; thi naar
alt kommer til alt, saa kunde den Maade at forklare Tingene

*) Ifølge Berkeley er det menneskelige Legeme, hvori selvfølgelig
er indbefattet Hjernen, i Bevidstheden og ikke Bevidstheden i
Legemet; thi Hjernens og Legemets Tilværelse — forudsat, at vi
med dette Ord mener noget forstaaeligt — er afhængig af en
sansende eller forestillende Bevidsthed, medens Bevidstheden
idetmindste kan tænkes uafhængig af sine sanselige Organer eller de
sanselige Ting. Sml. Sir is, seet. 285, 295 og ff.

2) Sml. Principles o f Human Knowledge, seet. 23; endvidere Pag. 291, 292.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Mar 30 22:22:57 2017 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/andnatur/0054.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free