- Project Runeberg -  Aand og Natur : tre Samtaler /
47

(1893) [MARC] Author: George Berkeley Translator: Carl Nærup With: John Mourly Vold
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anden Samtale

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

47

Fil. Jeg nægter paa det bestemteste, at jeg var enig
med dig i de Grundsætninger, der ledede dig til dine Tvil.
Du sagde nemlig, at de sanselige Tings Virkelighed var det
samme som en absolut Tilværelse udenfor alle aandelige
Væseners Bevidsthed eller uafhængig af, om de blev
iagttagne eller ikke, og ifølge denne din Opfatning af
Virkeligheden er du nødt til at nægte de sanselige Ting enhver
virkelig Existens, det vil sige efter din egen Definition
til-staar du dig selv at være Tviler. Men jeg har hverken
sagt eller troet, at de sanselige Tings Virkelighed kan
defineres paa den Maade. Mig forekommer det, af Grunde,
du har erkjendt for rigtige, at de sanselige Ting ikke kan
existere anderledes end i en Bevidsthed eller en Aand (spirit).
Men deraf drager jeg ikke den Slutning, at de ikke har
nogen virkelig Tilværelse; thi da jeg ser, at Tingene ikke
er afhængige af min Tanke og har sin egen Existens
udenfor min Bevidsthed1), maa der være en anden Bevidsthed,
hvori de er Tanker. Saa sikkert derfor som det er, at den
synlige Verden virkelig er til, saa sikkert er der en uendelig,
allestedsnærværende Aand, der omfatter og opretholder den.

Hyl. Men dette er jo ikke mere, end hvad jeg og alle
kristne mener, ja ogsaa alle andre, der tror, at der er en
Gud, som kjender og forstaar alle Ting.

Fil. Men der ligger netop Vanskeligheden.
Menneskene tror almindelig, at alle Ting vides og sees af Gud,
fordi de tror paa Guds Tilværelse, medens jeg derimod med
umiddelbar Nødvendighed slutter mig til Guds Tilværelse
deraf, at alle sanselige Ting maa opfattes af ham.

Hyl. Men, naar vi tror den samme Ting, hvad har det
da at sige, hvorledes vi er komne til denne Tro?

Fil. Vi er imidlertid slet ikke af samme Mening. Thi
skjønt Filosoferne erkjender, at alle legemlige Ting optages
i Guds Bevidsthed, saa tillægger de dem dog en absolut
Tilværelse, forskjellig fra deres Existens i en eller anden
Hjerne, hvilket jeg ikke gjør. Er der desuden ikke Forskjel

1) Sml. Principles of Human Knowledge, seet. 29—33 og seet. 90. —
De sanselige Tings fortsatte Tilværelse i den Tid, da de ikke som
Forestilling eller Sanseindtryk er indenfor en endelig Aands
Bevidsthed, antages her for at være den almindelige sunde
Menneskeforstands Overbevisning. Og denne Tingenes Bestandighed
forudsætter ifølge Berkeley Tilværelsen af en høieste Aand og et evigt
Forsyn.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Mar 30 22:22:57 2017 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/andnatur/0057.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free