- Project Runeberg -  Aand og Natur : tre Samtaler /
48

(1893) [MARC] Author: George Berkeley Translator: Carl Nærup With: John Mourly Vold
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anden Samtale

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— II —

mellem dette: Der er en Gud, som ser alle Ting, og: De
sanselige Ting er virkelig til, og er de virkelig til, da maa de
nødvendigvis sanses af en uendelig Aand, altsaa gives der en
uendelig Aand eller Gud. Det sidste Ræsonnement udgjør
et ligefremt og umiddelbart Bevis for Guds Tilværelse, støttet
paa det mest indlysende logiske Principl). Teologer og
Filosofer har paa den ugjendriveligste Maade af Naturens
Skjønhed og Nytte bevist, at den er Guds Verk. Men uden
al Hjælp fra Astronomien og Naturvidenskaben og uden at
betænke Tingenes Fornuft, Orden og indbyrdes Afpasning
efter hverandre, blot fra den sanselige Verdens Tilværelse
at slutte sig til den uendelige Aands Existens, er en Fordel,
som de har, der har gjort denne ligefremme Reflexion, at
den sanselige Verden er det, vi opfatter gjennem de
forskjellige Sanser, at intet opfattes gjennem Sanserne uden
Forestillinger, og at ingen Forestilling eller Forestillings
Forestilling kan existere udenfor Bevidstheden. Du kan nu
uden noget besværligt Studium af Videnskaben, uden stor
Skarpsindighed eller kjedelige, lange Diskussioner gjendrive
og bringe til Taushed de jvrigste Ateister. Alle de
ynkelige, søgte Maader at løse Problemet paa, enten gjennem
en uendelig Aarsagsrække uden fornuftig Sammenhæng eller
ved en tilfældig Ophoben af Atomer, saaledes, som det sker
i Vanims, Hobbes’s eller Spinozas vilde Fantasterier, kort
sagt, hele Ateismens System kuldkastes fuldstændig af denne
ene Tanke, der viser Meningsløsheden ved den Antagelse,
at hele Verden eller en Del af den, lad det end være den
groveste og uformeligste Del, skulde kunne bestaa uden at
holdes sammen af en tænkende Bevidsthed. Lad bare en
af disse Gudløshedens Forkyndere gribe i sin egen Barm og
prøve, om det er muligt at tænke sig en Klippe, en Ørken,
et Vildnis eller et forvirret Røre af Atomer, kort sagt
hvilken-somhelst Ting, sanselig eller aandelig, existerende uathængig
af en Bevidsthed, saa vil han straks kunne blive overbevist
om sin Taabelighed. Kan noget være hensynsfuldere end
at stille Spørgsmaalet saa frit og overlade det til
Vedkommende selv, om han, selv om det bare bliver i Tanken, kan
forstaa, hvad han anser for at være en virkelig Sandhed,

*) Dette Princip er Virkelighedsbegrebet, der i sig indeslutter de
sanselige Tings Bestandighed (permanence) og Væren udenfor os
(saaledes som Berkeley forstaar dette Udtryk). Sml. Principles of
Human Knowiedge, seet. 90.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Mar 30 22:22:57 2017 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/andnatur/0058.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free